Ny delägare och fördubbling av personalen för Once Upon

Once Upon Publishing får en ny delägare i form av riskkapitalbolaget Verdane som investerar i och utvecklar nordeuropeiska tillväxtbolag. Parallellt fortsätter tillväxtresan för Skellefteföretaget som siktar på att för andra året i rad fördubbla antalet anställda – nu till 50 under 2021.

Teamet på Once Upon Publishing växer. Under 2021 planerar företaget att växa från 25 till 50 anställda.

Teamet på Once Upon Publishing växer. Under 2021 planerar företaget att växa från 25 till 50 anställda.

Foto: Privat

Skellefteå2021-01-15 08:15

– Vi har följt bolagets utvecklingsresa under de senaste två åren och har imponerats av hur man lyckats bygga ett snabbväxande varumärke som kunderna älskar. Vi är minst lika imponerade av teamet, som drivs av att skapa en sömlös användarupplevelse med en tydligt skandinavisk utgångspunkt, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane i en kommentar.

Verdane, som, enligt vad Norran erfar, investerar runt 100 miljoner kronor i Skellefteföretaget, kallar sig ”Nordeuropas främsta tillväxtpartner till tekniskt aktiverade företag”. Verdane grundades 2003 och har två miljarder euro i bundet kapital i sina fonder. Bolaget investerar i tillväxtföretag vars utveckling och potential understöds av teknik och stöds av långsiktiga strukturella tillväxttrender.

Once Upon Publishing kommer dra nytta av Verdanes investeringserfarenhet inom e-handel och digitala konsumenttjänster i sin internationella expansion och produktutveckling.

Vd:n Lina Andersson, Skellefteå, grundade Once Upon Publishing hösten 2016 tillsammans med Johan Schiller och North Kingdom. Hon hade en idé om en app för fotoböcker som designas och beställs från mobilen. Lina utgick från sig själv och sin familj och såg att något saknades. Hon hade upptäckt att hon, precis som många andra, tog mycket bilder med telefonen, men få kom sedan till vidare användning som fysiska bilder. Once Upons app gör det möjligt att bygga egna fotoböcker direkt i telefonen och sedan få dem skickade hem.

undefined
Once Upon Publishing har nu sålt sina böcker till kunder i 87 länder.

Sommaren 2017 fanns produkten på marknaden och har sedan fortsatt att utvecklats. Parallellt har företaget gjort en fantastisk tillväxtresa och nu lanseras företaget med målet att ”skapa världens främsta varumärke för minnen”.

2019, pandemiåret, har för Once Upon, liksom andra bolag varit speciellt.

– När pandemin kom visste vi inte hur den skulle påverka oss, men vi visste att folk skulle vara hemma i större utsträckning och vi hade en digital produkt som skickas direkt till hemmet, säger Lina Andersson till Norran.

– Året har gått över förväntan. Vi kan inte se att pandemin varit hämmande för oss, fortsätter hon.

2019 omsatte företaget 33 miljoner kronor. När böckerna stängs för 2020 kommer omsättningen att ha varit ungefär 75 miljoner kronor.

– Samtidigt har antalet anställda gått från 12 till 25. Vi siktar på att växa på ett liknande sätt under 2021 och fördubbla personalen.

Tillväxten är planerad till Skellefteå.

– Vi har alla anställda här förutom två i Piteå. Målsättningen är att hitta våra nya kollegor i Skellefteå med omnejd. Vi tror på att kunna ses på arbetet och därmed växa lokalt.

Hittills har runt två miljoner nedladdningar gjorts av appen. Tyskland är en stark marknad för bolaget, liksom Nederländerna.

– Vi finns i hela Västeuropa och gick nyligen in i Norge. Senast gick vi in i Australien strax innan jul. Där ser vi en stor marknad och samarbetar med ett lokalt tryckeri där. Det har gått stadigt framåt för oss hela tiden. 2020 blev ett jättebra år.

Parallellt med att Once Upon Publishing fortsätter att växa och utvecklas försöker andra spelare att ge sig in på spelplanen. Lina Andersson är lugn.

– Vi vill bli ett hem för minnen. Alla våra böcker sparas i appen, säger Lina Andersson.

Once Upon Publishing

Då Once Upon Publishing startade 2016 jobbade Lina Andersson på North Kingdom.

Företagen delade lokaler fram till våren 2018 då Once Upon flyttade ett kvarter till Markstedska gården.

Appen finns tillgänglig på 12 språk och företaget har sålt böcker till 87 unika länder världen över.

Once Upon har tryckerier i både Sverige, Tyskland, Nederländerna och Australien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!