Framgångarna har kommit slag i slag för Nuiteq (Natural User Interface Technologies AB) som verkat på Campus i Skellefteå sedan starten 2007 där de arbetat med så kallade kollaborativa lösningar. Nu syns också framgångarna tydligt i form av statistik.
Financial Times har för fjärde året tagit fram en topplista, FT 1000, över Europas tillväxtbolag. Den listar de 1000 europeiska företag som hade den högsta sammansatta årliga tillväxttakten mellan 2015 och 2018.
Nuiteq hamnar på plats 640 av tillväxtbolagen i Europa. Bland andra svenska företag på samma lista märks Qred Företagslån, Parkster, Matsmart i Skandinavien, Northmill Group, G5 Entertainment, Readly samt Gomspace.
– Jag är jätteglad över att vi tog oss in på den listan, säger vd Harry van der Veen, som också konstaterar att Nuiteq nyligen prisats vid ”2020 Tech & Learning Awards of Excellence” där företaget vann klassen mjukvara.
2020, covid-19-året, har gjort att än fler fått upp ögonen för företagets produkter som underlättar studier respektive möten på distans med innovativa lösningar för samarbete. 2017 gick flyttlasset inom Campus och i dag verkar Nuiteq på 440 kvadratmeter med utsikt över Skellefteälven i helt nyrenoverade lokaler som nu är mer än dubbelt så stora som de tidigare där verksamheten en gång startade.
I dag arbetar 23 av de 42 anställda från Skellefteå. Bolaget har också personal i Dominikanska Republiken, Costa Rica, Brasilien, USA, Kanada och Indien.
– Vi har senast anställt två säljare och en säljchef i Skellefteå, berättar vd Harry van der Veen.
– Vi kommer att växa till 46 innan året är slut. Vi kommer att utöka kundsservice med två i Skellefteå, en i Indien och en i Dominikanska republiken, fortsätter han.
Bolaget har en ny tung styrelseledamot som också går in som delägare, Stefan Lindeberg, grundade partner i Creandum och ett långt branschförflutet som investerare, styrelseproffs, konsult och entreprenör. Han var tidigt inne i Spotify och är i dag är han bland annat styrelseordförande för spelutvecklaren Fatshark.
– Vi siktar på att ta in mer pengar i år eller nästa år. Vi behöver det egentligen inte, men det är bra att ta in dem vid sådana tillfällen. Vårt mål är att fortsätta växa snabbare än marknaden, summerar Harry van der Veen.