– Att göra det möjligt för regionens offentliga sektor, näringsliv och privatpersoner att flyga med minskad klimatpåverkan är ett viktigt steg i omställningen. Att på det här sättet klimatreducera är betydligt bättre än att köpa sig fri genom att klimatkompensera, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport till Norran.
Skellefteå Airport driver utvecklingen av framtidens fossilfria transporter tillsammans med bland andra Skellefteå Kraft, Northvolt, InnoEnergy och Skellefteå Science City.
Robert Lindberg berättar att Skellefteå Airport får många hejarop både nationellt och internationellt för sitt arbete med den gröna omställningen.
– Satsningen på biojetbränsle är nästa steg efter att vi blivit en av världens första fossilfria flygplatser och det ligger också i linje med att vi etablerar ett testcenter för både elflyg och vätgasflyg. I sommar ska laddinfrastrukturen för elflyg installeras, berättar han.
Leveransen av fossilfritt flygbränsle innebär startskottet för att kunna erbjuda möjligheten att flyga med minskad klimatpåverkan från Skellefteå Airport. I Sverige införs nu en reduktionsplikt som innebär ett lagkrav på bränsleleverantörerna att minska det fossila flygbränslet genom inblandning av fossilfritt flygbränsle. Det handlar då om att utsläppen från flygfotogen ska minska successivt från 0,8 procent 2021 till 27 procent 2030.
Skellefteå kommun vill dock gå snabbare fram och har därför beslutat att alla Skellefteå kommuns inrikes flygresor från Skellefteå Airport ska ske med fossilfritt flygbränsle.
– Det flygbränsle som vi tankar planen med här innehåller 28 procent biobaserat jetbränsle.
Dagens flygmotorer är redan anpassade till att flyga på biojetbränsle och enligt de internationella specifikationerna för flygbränsle så går det idag att blanda in upp till 50 procent biobaserat jetbränsle.
– Så det finns möjlighet att öka andelen i framtiden, konstaterar Robert.
Det fossilfria bränslet levereras till Skellefteå Airport av AirBP som vunnit upphandlingen av biojetbränsle till Skellefteå Airport och fem andra regionala flygplatserna i Sverige.
– Råvaran är använd matolja men alternativa flygbränslen till dagens flygplan kan även framställas av rester från skogs- och livsmedelsindustrin, hushållssopor och även koldioxid insamlad ur luften. Det bränsle som vi nu använder tillverkas i Finland men jag hoppas att det kan påbörjas svensk produktion också, säger Robert Lindberg
En sådan satsning görs i Piteå genom projektet tree power som drivs av Luleå Business Region, Luleå tekniska universitet och Piteå Science Park. Projektet ska skapa förutsättningar för att utveckla och starta upp kommersiell, storskalig inhemsk produktion av bioflygbränsle i Norrbotten.
Evelina Fahlesson(S) kommunalråd i Skellefteå betonar att utvecklingen av flygplatsen måste gå hand i hand med hållbarhetsmålen.
– Vi går före i utfasningen av fossilt flygbränsle så att framtidens flygresor kan bli både tidseffektiva och hållbara. Regionen behöver en flygplats i omställningens framkant som kan hantera vårt behov av persontransporter till den industri som skapar framtidens gröna samhälle, berättar hon i ett pressmeddelande.