Nu löser Åsa problemet med skidfrakt

Åsa Wikström, Jörn, som skapade vallaburksskalaren ECC, har nu sin nästa produkt klar. Den portabla lastbäraren On-Rails för långa föremål kommer att lanseras under SM-veckan i Skellefteå.

Äntligen klar. Hårt arbetet med produktutveckling under det senaste året har nu lett till On-Rails som lanseras på SM-veckan. Åsa Wikström, Jörn, (t v) har bland andra haft stöd av Sofia Gullholm, LTU Business.

Äntligen klar. Hårt arbetet med produktutveckling under det senaste året har nu lett till On-Rails som lanseras på SM-veckan. Åsa Wikström, Jörn, (t v) har bland andra haft stöd av Sofia Gullholm, LTU Business.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2018-03-08 09:28
undefined
Ny produkt. Efter vallaskalaren lanserar nu Åsa Wikström sin nästa friluftskopplade produkt, en lastbärare för bil.

On-Rails, liksom ECC, skapades ur vardagliga behov. Frågan om Åsa kunde fundera ut en lösning kom först från en kompis till hennes bror. Åsa kände igen problemet. Hon åker gärna längdskidor och gillar inte känslan då man fäller säten och lägger stavar och skidor in i bilen. I bästa fall så blir inredningen smutsig av vallan, i sämsta så skadas bilklädseln.

Alternativet var takräcke.

– Men vi hade en hög SUV och den var det omöjligt att ha tackräcke på. Du var tvungen att kliva på sätena för att nå. Nu har vi bytt bil och den är fortfarande rejält hög, berättar Åsa, som började fundera om det inte gick att hitta en smidigare lösning.

Prototyper

Åsa, som har företaget Kvikkac, började jobba fram prototyper och hade idéstöd från brodern Stefan Lundberg och pappa Sture Lundberg. Först gjorde hon en mängd i trä. När de kände att de närmade sig målet och hittade rätt vinklar för monteringen togs flera prototyper i stål fram istället.

– Det har handlat om att hitta rätt vinkel mot alla typer av takrails, konstaterar Åsa.

– Det är snabbt att på ett år gå från en idé till en färdig produkt, säger Sofia Gullholm, områdeschef på inkubatorn LTU Business som varit med och stött hela resan.

– Sofia har varit till en fantastisk hjälp. Hon har strukturerat upp arbetet så att vi har kunnat ta det succéssivt. Jag har dessutom haft henne att bolla frågor med löpande, berättar Åsa.

On-Rails har även mottagit stöd från Almi, Sportup North och ABI.

Ingen ljudpåverkan

Åsa har dessutom haft kontakt med en jätte i fritidsproduktsbranschen som ställde upp och levererade gripanordningen till On-Rails. Åsas innovation är nu patentsökt. Under hösten 2017 testades produkten i skidmiljön och responsen blev översvallande.

– Produktens främsta fördel är att den är enkel att montera och tar så liten plats. En annan fördel är att den inte ger någon ljudpåverkan. Det kan bli ett vinande ljud med takbox eller -räcke på bilen. On_rails kan ersätta dessa, men samtidigt går den här att använda med dem monterade, säger Åsa.

undefined
Äntligen klar. Hårt arbetet med produktutveckling under det senaste året har nu lett till On-Rails som lanseras på SM-veckan. Åsa Wikström, Jörn, (t v) har bland andra haft stöd av Sofia Gullholm, LTU Business.

Det har blivit en liten smyglansering av On-Rails. Ett antal sportbutiker hörde av sig.

– On-Rails är ute i fyra butiker nu, bland annat Skellefteå och Arvidsjaur, berättar Åsa.

Den officiella lanseringen sker under SM-veckan där Åsa kommer att vara utställare.

– Det känns jätteroligt. Vi har en ny produkt. Vi vet att det har skapats intresse och nu vill folk se mer.

”Stor Potential”

Målsättningen är att den ska bli en volymprodukt. Åsa har sett andra användningsområden än skidor också, som åror och fiskspön av olika slag.

– Produkten har stor potential. Möjligheterna är många och marknaden är stor. Utmaningen är att få folk att förstå hur lätt det är att frakta långa föremål med On-Rails, summerar Sofia Gullholm.

Hög hastighet

”Det är snabbt att på ett år gå från en idé till en färdig produkt”.

Sofia Gullholm, LTU Business, om On-Rails.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!