Restaurangen, som än så länge endast finns i Umeå, hade hittat en lokal i centrum redan i somras men Skelleftelanseringen sköts upp på grund av lokalstrul.
– Vi letar fortfarande lokal. Vi hade en lokal men det blev inte av i sista sekunden. Det har varit full rulle nu i sommar så det har varit lite strul, berättade delägaren Oskar Wirén Tjärner i augusti.
Nu har de hittat en ny lokal – men det kommer inte att finnas några sittplatser i restaurangen utan maten levereras hem. Konceptet kallas ”spökkök” och beställningar sker via restaurangens mobilapp. Planen är att öppna den 25 februari.
– Skellefteå är en innovativ och modern stad. Vi är spända på att öppna upp här och höra vad Skellefteborna har att säga om våra olika matkoncept, säger Jonathan Elgh, vd på Appteat som i tillägg till 4 Grabs också driver det virtuella matkonceptet Pojjo.
Franchisetagare blir Skelleftekrögaren Shervin Ahmadzadeh som skrev på kontraktet på måndagen.
– Jag kollade igenom konceptet och menyn och det kändes rätt direkt. Jag blev erbjuden det här i förrgår och i dag skrev jag på. Jag har jobbat 20 år i branschen och jobbat mycket med utkörningen, det här känns perfekt, säger han.
4 Grabs ska drivas från hans nuvarande restaurang Valentino. Shervin Ahmadzedah berättade för Norran i mars förra året att han gick i ”byta bransch”-tankar.
Vad har fått dig att ändra dig?
– Planen var ju att sälja men det har gått trögt att hitta en köpare under pandemin. Nu känner jag att jag inte kan stå och stampa på samma ställe utan vill utveckla företaget och testa något nytt. Jag får skjuta upp det här med att göra något annat, säger han och skrattar.
Vad händer med Valentino?
– Vi kommer att piffa upp restaurangen lite och ändra menyn nu redan i februari eller början av mars, men vi kommer inte att hålla stängt under tiden. Förhoppningsvis kommer vi att nyanställa personer också, säger Shervin Ahmadzedah.
Skelleftelanseringen är bara början för 4 Grabs som satsar på en snabb expansion i norra Sverige.
– Luleå, Örnsköldsvik och Piteå är det som står på agendan just nu. Men målet är att inom en snar framtid finnas i hela Sverige, säger Jonathan Elgh.
Menyn går i amerikansk street food-stil med signaturrätter som smashburgare och tunn New York-pizza, och komplement som sallader och desserter.