På söndagen öppnade Stora Coop upp för kunder och på måndagen meddelade butikschefen Susanne Rindelöv att alla kassor i butiken, förbutiken, glass och korv-kiosken och restaurangen fungerar.
– Det är härligt, säger Susanne Rindelöv.
Betalsystemet ShopExpress ligger fortfarande nere. Istället kan kunder betala med appen Scan and Pay, som man laddar ner till sin egen mobil.
– Det tar nog minst en vecka innan vi får igång ShopExpress, men personalen lär kunderna handla med appen med Scan and Pay. Nu är vårt fokus att hålla igång kassorna i butiken, säger hon.
Hur har kundtrycket sett ut?
– Det har varit jättemycket folk. Vi har haft full bemanning i alla sex kassor, säger hon.
Hur har det känts under de senaste dagarna varit?
– Det har varit frustrerande, samtidigt som de gör ett fantastiskt jobb på IT-avdelningen. Vi har ringt till dem och sen följt de instruktioner vi fått i butiken. Vi har fått springa mellan kassorna, starta om och uppdatera, men jag har lärt mig mycket om IT, säger hon och skrattar.
Hur mycket matsvinn har det blivit?
– Det var bara stängt under en och en halv dag, så för vår del har det gått bra. Vi har satt ner priset på varor med nära utgångsdatum, men jag tror att det gått åt under förmiddagen, säger Susanne Rindelöv och tillägger:
– Jag vill tacka all personal både i butiken, på IT-avdelningen och huvudkontoret för ett fantastiskt samarbete. Det går bra när man hjälps åt.
Hur stor ekonomisk förlust har butiken drabbats av?
– Det har jag inte hunnit räkna på. Jag har fokuserat på att få igång kassorna, säger hon och hänvisar till Coop Nords kommunikatör Rebecca Göransson.
Rebecca Göransson, kommunikatör på Coop Nord meddelar att man arbetar med att få igång kassasystemet i andra butiker i Skellefteåområdet.
– Just nu rullar det in mail hela tiden om butiker som öppnar upp. Några av dem använder även ett systemet för onlinehandel, där man sedan hämtar upp varorna utanför butiken, säger hon.
Har du någon uppfattning om hur stor ekonomisk förlust detta innebär för Coop Nord?
– Inte i nuläget, vi har helt lagt fokus på att öppna butikerna, säger hon.
Information uppdateras löpande på butikernas sociala medier-konton.