Projektet, kallat Ecolink, går ut på att kunna ta tillvara spillvärme från Boliden Rönnskär och nå med den till centralorten Skellefteå. Det har diskuterats i ungefär 30 år, sedan tidigt 1990-tal, och länge bedömts för dyrt.
Det lokala fjärrvärmenätet har i dag för låg kapacitet och det har inneburit att en stor del av spillvärmen på Boliden Rönnskär inte har kunnat användas i och med att spillvärmen inte kunnat ledas vidare från Skelleftehamn/Ursviken.
– Det har funnits mer spillvärme än vi kunnat nyttja i Skelleftehamn och Ursviken på sommartid, medan det på vintertid inte blir så mycket över, berättar Ulf Hedqvist.
Två saker har lett fram till att det nu blir av:
Etableringen av Northvolt blev en första viktig pusselbit.
– I och med att vi skulle dra ledningar till Northvolt så valde vi att överdimensionera. På så sätt har vi nu kunnat minska sträckan med tre kilometer, berättar Ulf Hedqvist, affärenhetschef Värme på Skellefteå Kraft.
En tredjedel av den ursprungliga totalsträckan är därmed redan på plats.
Det andra är att det fanns stödpengar via Klimatklivet. Totalinvesteringen landar på totalt cirka 400 miljoner kronor. Skellefteå Kraft och Boliden Mineral, som driver projektet tillsammans, har beviljats Klimatklivsstöd på totalt 150 miljoner kronor från Naturvårdsverket.
– Samarbeten mellan industri och kommunala bolag ökar möjligheterna till energieffektivisering och minskade klimatutsläpp, sa Carl Mikael Strauss, chef för Klimatklivets industrienhet då pengarna beviljades.
Överföringen som parterna bedömer kan göras är mycket stor, 108 000 mWh per år. Skellefteå Krafts beräkningar är att normal villa behöver 23 000 kWh per år.
– Överföringen motsvarar nästan 5 000 villor, berättar Daniel Byström, anläggningsstrateg vid Skellefteå Kraft.
Tanken är att den nya överföreningen ska vara i drift 2025, vilket är det år Skellefteå Kraft helt ska avveckla torvproduktionen och upphöra med att elda torv, som är ett inte förnybart bränsle.
– Det här är en stor enskild åtgärd för klimatet. Vi kommer att kunna ta bort ungefär 26 000 ton koldioxid per år under vår produktion då, berättar Ulf Hedqvist.
Schaktningen inleddes nära Northvolts huvudentré vid Torsgatan under början av december och går nu österut mot nya rondellen på väg 372, Järnvägsleden. Två nya pumpstationer kommer att byggas, en längs den nya kulverten och en på Boliden Rönnskär.
Parallellt med Skellefteå Krafts arbetet så pågår också en optimering ute på Boliden Rönnskär.
Investeringarna leder till stabilare energiförutsättningar för Boliden Rönnskärs verksamhet utan ökade koldioxidutsläpp.
– Vi kommer att kunna minska användandet av olja här genom att ta tillvara på spillvärmen, säger Leena Harjumaa, projektledare på Boliden Rönnskär.
Bland annat sker där en förstärkning av fjärrvärmekulverten från industriområdet till Kejsar Ludvigs kanal i Skelleftehamn samt byggnation av en ny ackumulatortank för hetvatten på 15 000 kubikmeter, tio gånger större än den tidigare tanken.
– Vi är ur startgropen och har nyligen bildat projektgruppen. Vi kommer att börja med arbetet här så snabbt som det går och troligen börja gräva för ledningarna under försommaren-sommaren, berättar Harjumaa.