Den 28 oktober 2024 återvände Norwegian till Skellefteå efter ett uppehåll sedan åren 2017-2018 och etablerade flygtrafik till Stockholm fem dagar per vecka. Efterfrågan var då så stor att Norwegian beslutade att utöka till sex avgångar från och med den 30 april i år. Men så blir det nu inte utan i stället drar de ner på trafiken till två dagar i veckan från den 4 april. Avgångar blir det fredagar och söndagar vilket passar för helgtrafik och veckopendling.
– Vi är väldigt glada över att ha den här linjen men nu har efterfrågan sviktat vilket gör att vi drar ner en del på trafiken under en period fram till hösten, berättar Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian.
Något datum för när Norwegian under hösten kommer att öka trafiken igen har hon inte i dagsläget.
– Norwegians satsning kom olyckligtvis precis när Northvolt fick sitt hack i skivan. Men jag är övertygad om att utvecklingen för batterifabriken kommer att vända igen. Den gröna omställningen, där Skellefteå står i centrum, går inte att hejda. Dessutom investerar Boliden kraftigt och så ska Norrbotniabanan äntligen byggas, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.
Han får medhåll av Sofia Lindström, regionkoordinator på Västerbottens Handelskammare och sammankallade i Skellefteå Flygråd.
– Alla parter är överens om att utvecklingen i Skellefteå kommer att fortsätta men det kan ta ett antal månader med minskade resenärsvolymer innan utvecklingen förhoppningsvis vänder, konstaterar Sofia Lindström.
Robert Lindberg berättar att tidtabellerna vid etableringen främst var anpassade för trafik upp till Skellefteå för konsulter och underentreprenörer.
– Vilket avstannade i samband med krisen hos Northvolt, säger Robert Lindberg.
Sofia Lindström tycker att det är en klok åtgärd av Norwegian att finnas kvar i Skellefteå men med färre avgångar.
– Flygrådets bedömning är att om vi skulle förlora ett flygbolag nu så skulle en framtida återetablering och därmed en långsiktig konkurrenssituation omöjliggöras, konstaterar hon.
Sofia Lindström och Robert Lindberg berättar att det från olika håll arbetades hårt i 18 månader med att få tillbaka Norwegian till Skellefteå och att detta fått mycket positiva effekter.
– Norwegians intåg på marknaden innebar att priserna på flygbiljetter sänktes vilket både gynnade lokalbefolkning, näringsliv, offentlig sektor och turism, säger Sofia Lindström.
Robert Lindberg konstaterar att det är ganska unikt att ha två flygbolag för inrikestrafiken.
– Inte ens Göteborg har det, berättar Robert.
Skellefteå Flygråd har arbetat en hel del med information till företagen om att försöka sprida på gracerna och gynna både SAS och Norwegian för att få en balans mellan dem.
– Och det har många också gjort, avslutar Sofia Lindström.
Från den 4 april kommer linjen Skellefteå- Arlanda att trafikeras enligt följande tidtabell:
Fredagar: Arlanda-Skellefteå 15:25 och Skellefteå-Arlanda 17:00
Söndagar: Arlanda-Skellefteå 14:50 och Skellefteå-Arlanda 16:30