Northvolts vd var nära omkomma i lavin 2017

I februari 2017, bara en månad innan Northvolt gick ut med sin stora kommunpitch, var vd Peter Carlsson nära att omkomma i en lavin i Kanada. ”Jag andades inte. De fick igång mig med hjärt- och lungmassage”, berättar han i ”Sommar i P1” som sänds på onsdagen.

Northvolts vd Peter Carlsson vid presskonferensen i oktober 2017 då det står klart att Skellefteå får batterifabriken. Bara åtta månader tidigare höll han på att omkomma i en skidolycka i Kanada.

Northvolts vd Peter Carlsson vid presskonferensen i oktober 2017 då det står klart att Skellefteå får batterifabriken. Bara åtta månader tidigare höll han på att omkomma i en skidolycka i Kanada.

Foto: Anders Wiklund/TT

Skellefteå2021-07-28 12:30

Han och två kompisar var och åkte skidor i Kanada.

– Det var mitt livs skiväventyr, berättar Carlsson och konstaterar att snön släppte både ovan och under trion

Han klarade sig med en rejäl hjärnskakning, men han fick också funderingar vad han ville göra med resten av sitt liv under rehabiliteringen.

Han ville göra en positiv skillnad med sina kunskaper och livserfarenheter – och drömmen är att minska världens oljeberoende genom att bygga en ny industri som innebär storskalig batteriproduktion.

Genom pitchen i mars 2017 blev Peter Carlsson känd för många. Northvolt hörde då av sig till ungefär 20 svenska och finska kommuner och undrade varför batteritillverkaren skulle välja dem om företaget skulle bygga en fabrik.

– Vi bad alla vara diskreta. Det tog två timmar innan första lokaltidningen ringde…

Peter Carlsson hade då ett förflutet på Tesla. Under hans fyra år där, fram till slutet av 2015, gick företaget från 400 till 17000 anställda.

– Jag behövde ett break. Jag hade domningar i händer och fötter, säger han i ”Sommar”.

Tesla var då inte hans enda tillväxtresa. Den första var på Ericsson i Lund där världens minsta mobil togs fram.

I mitten av 2011 värvades Peter Carlsson till Tesla med Elon Musik i spetsen. Peter Carlsson berättar i programmet om Elon Musks drivkraft och om hans ibland någon okonventionella metoder. Peter Carlsson anser att Musk kunde gå för hårdhänt fram.

– Många fick lämna Tesla då en syndabock skulle hittas då något gick fel. Jag tror på en förlåtande miljö där det ör ok att göra misstag så länge man lär sig av dem.

Carlsson trodde själv ett tag att han. skulle bli styrelseproffs efter tiden på Tesla, men kom till insikten att det är roligare att bygga själv.

Han och tidigare Tesla kollegan Paolo Cerruti hade börjat diskutera hur Europa skulle klara omställningen energimässigt på fordonsidan.

Frågan var om de skulle våga göra en satsning på batterier med tanke på alla risker.

– Min pappas stöd var avgörandet att jag vågade ta steget fullt ut.

Förstudien tog sex månader och under den tiden klev profiler som Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz på Carlsson/Cerrutis batteriresa.

– Skulle inte Europa bygga sina egna batterifabriker skulle de hamna i Asien, summerar Carlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!