Som Norran tidigare har berättat så planerar då båda företagen tillsammans att bygga en fabrik för litiumjonbatterier i Salzgitter i Niedersachsen.
Produktionsstart planeras i slutet av 2023 / början av 2024, det vill säga drygt två år efter att de produktionen i Skellefteå påbörjats.
Slutfört avtal
Fabriken ska i grunden kunna göra 16 GWh, vilket innebär att den är hälften så stor som Northvolt Ett i Skellefteå.
Parterna har nu slutfört joint venture-avtalet som blev känt i juni. En del av de cirka 900 miljoner euro som Volkswagen investerat flyter nu in i projektet. En annan del går direkt till Northvolt. I gengäld har Volkswagen fått cirka 20 procent av aktierna i den svenska batteritillverkaren och en plats i styrelsen.
Styrelseledamot i Northvolt blir Stefan Sommer, ledamot i Volkswagen AGs styrelse med ansvar för upphandling.
Stort behov
Fredrik Hedlund, vd i det nya gemensamma bolaget, säger i ett pressmeddelande:
– Att bygga en gigafactory i Tyskland tillsammans med Volkswagen gör det möjligt för Northvolt att ytterligare öka produktionskapaciteten för gröna battericeller med ett minimalt koldioxidavtryck. Detta kommer att ha en betydande inverkan på elektrifieringen i Europa.
Volkswagen Group räknar med att ha ett behov av 150 GWh-timmar batterier 2025, vilket innebär ungefär fem stycken fullt utbyggda Northvolt Ett.
Koncernen planerar att lansera nästan 70 nya elmodeller under de kommande tio åren. Volkswagen investerar därför mer än 30 miljarder euro i elektrifieringen av flottan fram till 2023.