Norran avslöjar – därför har Northvolt problem att leverera

Northvolt har problem med att tillverka en viktig del av sitt litiumjonbatteri som det var tänkt. Istället köps tusentals ton färdigt material in från Kina. Det visar dokument som Norran tagit del av.

Northvolt har haft problem med produktionen och Norrans granskning visar att tusentals ton material som används vid batteritillverkningen köpts in från Kina.

Northvolt har haft problem med produktionen och Norrans granskning visar att tusentals ton material som används vid batteritillverkningen köpts in från Kina.

Foto: Northvolt/Infogram/Norran

Skellefteå2024-08-27 11:00

Nyheten i korthet

  • Northvolt har haft problem med att leverera sina batterier eftersom de inte själva kan tillverka en viktig del av sitt litiumjonbatteri. Istället har de köpt tusentals ton färdigt material från Kina.
  • En stor del battericeller har behövt kasseras på grund av bristande kvalitet, och kunder som Scania och BMW har varit kritiska.
  • Trots problemen med tillverkningen levereras ändå färdiga batterier från fabriken. Northvolt har sagt att situationen förbättrats under våren, men det är oklart hur mycket av batterierna som faktiskt är egenproducerade.

Northvolt har under lång tid haft problem med att leverera batterier. En bråkdel av de batterier som skulle produceras kunde levereras under de första nio månaderna 2023, enligt Dagens industri. Kunder som Scania har kritiserat företaget för senfärdighet och BMW drog tillbaka ett avtal värt 22 miljarder kronor så sent som i somras på grund av problem med leveranser. 

De förklaringar som har getts till leveransproblemen är orutinerad personal och svår tillverkning. En stor del av battericellerna har behövt kasseras på grund av bristande kvalitet. Enligt Northvolt har läget förbättrats under våren. Fabrikschef Mark Duchesne berättade i april att de tillverkade tiotusentals batterier och att volymen ökade hela tiden.

undefined
I byggnaden längst till vänster ska Northvolt producera aktivt material, enligt deras egna uppgifter.

Norran kan nu avslöja att en orsak till det förbättrade läget handlar om att bolaget istället för att själva producera en oumbärlig del av batteriet köpt in färdigt material från Kina.

Den del av fabriken som blandar ihop råmaterial som ska användas i batteriets katod har, enligt Norrans källor, inte lyckats nå tillräckligt bra kvalitet på materialet. I stort sett allt har gått till återvinning. Och utan katod – inget batteri.

Fabrikschefen Mark Duchesne bekräftade delvis detta i juni för Dagens industri. Han sa i en intervju med dem att Northvolt var Revolts bästa kund.

”Vi har haft mycket material som försvunnit på vägen. För mycket, alldeles för mycket. Vi återvinner vårt eget material”, sa han då till tidningen.

undefined
Norran intervjuade fabrikschefen Mark Duchesne om problemen med produktionen i våras.

Initierade källor har också bekräftat att det är stora problem med tillverkningen av material till batterierna och att i princip allt gått till återvinning. Däremot ska man ganska nyligen ha lyckats framställa en mängd eget material som höll tillräckligt god kvalitet. Oklart i vilken omfattning.

Katodblandningen som består av litium-nickel-mangan-kobolt-oxid, NMC, gör det möjligt för batterierna att lagra energi. Materialet ska framställas i en del av Northvolts fabrik i Skellefteå, men detta har man alltså haft stora problem med att klara av. 

Fakta batterier

Litium, nickel, mangan och kobolt blandas för att bli aktivt material som kan lagra energi. 

Northvolt skriver att preparering och framställning av aktivt material sker i deras egna fabriker för att de ska ha full kontroll på processerna.

I steg två blandas det aktiva materialet med andra ämnen som förhindrar att det aktiva materialet bryts ned. Det kallas slurrytillverkning.

Det aktiva materialet stryks sedan på aluminiumfolie.

På anodsidan bestryks kopparfolie med grafit.

Källa: Northvolts booklet-Swe

Norran har tagit del av dokument från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som visar att Northvolt köpt tusentals ton NMC från Kina. 

undefined
Här framgår leveranser. Anledningen till att de måste ha dispens är för att det handlar om farligt gods.

Materialet har anlänt i Gävle hamn, från en leverantör i Kina, och transporteras sedan vidare via järnväg upp till Skellefteå. Tillstånd för att transportera detta material har sökts och beviljats totalt fyra gånger under 2023 och 2024 hos MSB. I besluten framgår att de sökt tillstånd för minst 3 100 ton NMC vid dessa tillfällen, men mer material har ankommit. Vid ett tillfälle finns 3 780 ton i Borlänge och 480 ton är också på väg in.

Norran kontaktade Northvolt för att få en intervju med fabrikschef Mark Duchesne. Vid den här typen av artiklar är det mycket viktigt att få möjlighet att ställa motfrågor och följdfrågor, men trots påtryckningar har Northvolt enbart gått med på att svara per mejl via pressansvarige Matti Kataja, vilket försvårar arbetet med att få svar.

Vi önskade svar på hur mycket batterier Northvolt producerat totalt och i år. Vi ville få svar på hur stor andel material och batterier som kasserats under detta år. Vi bad dem förklara varför det är problem med blandningen av kemikalier och hur stora problemen är i dag samt om det finns andra problem som ställer till det i produktionen.

Några detaljer kring produktionen får vi inte. Matti Kataja svarar:

"Som vi kommunicerat under sommaren har vi nått en fas i vår "upprampning" (ökning) där vi nu levererar tiotusentals celler till våra kunder varje vecka. Det är bara en del av fabrikens planerade totala årskapacitet, men då får man också ha i åtanke att flera fabriksbyggnader fortfarande är under konstruktion."

undefined
Bara kommunikationschef Matti Kataja svarar på Norrans frågor.

Norran bad Northvolt kommentera inköpen av NMC och berätta hur stor andel av batterierna som lämnar fabriken som är egenproducerade.

"Northvolts strategi är att över tid tillverka majoriteten av NMC-material själva i Europa. I tillägg till den egna produktionen arbetar vi nära externa leverantörer. "Upprampingen" av produktionen av cellerna har gått i snabbare takt än produktionen av katodmaterial och därför – för att inte stoppa produktion och utveckling – behövs även externt material i större mängder under en övergångsperiod", skriver Matti Kataja.

Han berättar även att de ser det som en möjlighet att delvis använda externt material på sikt. Detta för att bredda utbudet av produkter och skala upp i den takt som klimatomställningen kräver.

Med tanke på hur mycket katodmaterial som köpts in från Kina frågar vi om det inte är som att köpa ”halva batteriet” från Kina, paketera om och saluföra som grönt batteri från Northvolt?

Det får vi inget svar på.

Northvolt har en uttalad grön profil som affärsidé och vi ville veta hur de ser på att de behöver köpa in material från Kina som inte är kända för fossilfri energi, bra arbetsförhållanden i gruvor samt miljöhänsyn. Vet de hur materialet har producerats?

Enligt Matti Kataja ställer de "höga krav på leverantörerna när det gäller hållbarhet och att detta verifieras genom tredjepartsgranskning av alla leverantörer."

"Vi lägger stor vikt vid användande av fossilfri energi, återvunnet material samt användande av råmaterial från gruvor som möter Northvolts krav", svarar han.

Han säger att de följer upp kraven regelbundet.

"Vårt mål är alltid att leverera de grönaste batterierna, oavsett om NMC-materialet har producerats internt eller av någon av våra externa partners", skriver han.

Vad händer om NMC-tillverkningen inte kommer igång?

"Produktionen av material i Skellefteå är under "upprampning". Teknisk validering pågår för att kunna fasa in materialet i våra celler. Det är normalt att den tekniska valideringen av material tar tid då det behöver testas över lång tid", svarar han.

Vad säger du till de Skelleftebor och andra som är oroliga för Northvolts framtid?

"Vi har en orderbok på omkring 50 miljarder dollar och har ett starkt stöd från både kunder och investerare som vill se en framgångsrik produktion. "Upprampningen" av Northvolt Ett är viktig för Northvolt eftersom vi baserar designen av våra framtida fabriker på vår fabrik i Skellefteå", säger Matti Kataja.

Vi får inget besked om när de räknar med att nå målet med en miljon batterier per år från fabriken, vilket är målsättningen på sikt.

Läget på Northvolt

Northvolt gjorde en förlust på 11 miljarder kronor första tre kvartalen 2023.

De två första produktionsblocken ska enligt plan ha en kapacitet på 16 gigawattimmar per år när de är utbyggda.

Under de tre första kvartalen 2023 producerades 80 megawattimmar. Tredje kvartalet producerades 13 megawattimmar.

Planen var full produktion under 2023, men nu räknar fabriken med att nå detta först 2026.

Planen är att en miljon litiumjonbatterier per år ska produceras vid Northvolt i Skellefteå.

Källa: Dagens industri/Norran

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!