Det berättar Aktuell Hållbarhet som mötte Northvolts vd Peter Carlsson i Almedalen där han talade på tisdagen.
Energibolagskunder
– Vi har redan tagit fram sådana lösningar och börjar ställa ut våra första pilotanläggningar på lite olika ställen i Sverige inom en eller ett par månader. Det är för energibolagskunder, säger Peter Carlsson till Aktuell Hållbarhet.
Lösningarna handlar till exempel sådana som kan lagra energi från vindkraftverk. Batterierna sätts ihop i Northvolts fabrik i Polen och de ingående battericellerna köps in då Northvolt in har den produktionen igång än.
Kostnadseffektiva
Priset är dock mycket högt och det är inte lönsamt för privatpersoner att i dag satsa på sådan lagring.
– När vi verkligen kommer igång med vår storskaliga drift och när bilindustrin kommer driva väldigt höga volymer kan vi använda de volymerna för att bygga mycket mer kostnadseffektiva energilager, säger Peter Carlsson till Aktuell Hållbarhet.
Som Norran tidigare berättat handlar inte Northvolts alla order som batterier till bilar även om det är de som främst syns.
Fyra vertikaler
Northvolt jobbar i fyra vertikaler där elektrifieringen har startat: automotive (bilar, truckar och bussar, med mera), bärbar utrustning (för trädgård, skog och hem), industri (gruvor, marint, konstruktion, jordbruk, med mera) och det fjärde, ESS som handlar om just energilagring.
– Orderna handlar inte bara om bilar, men bilorderna är så stora att de har en tendens att utgöra en väldigt stor del av ordervärdet just nu. Vi har avtal i alla våra vertikaler, berättade Peter Carlsson nyligen för Norran.