Norran berättade i förra veckan att BMW lagt en order på batterier för över 20 miljarder kronor vid Northvolt Ett, som fabriken i Skellefteå heter.
Första gången Northvolt och BMW signalerade ett samarbete var i slutet av 2018 och då kring utvecklingen av elbilsbatterier. Sedan var BMW med i juni i fjol vid finansieringen.
Volkswagen Group, Goldman Sachs Merchant Banking Division, BMW Group, AMF, Folksam Group och IMAS Foundation satsade då en miljard euro, ungefär tio miljarder, på Skelleftefabriken.
Northvolt berättade då också att företaget redan hade order på 13 miljarder euro i Skellefteå, ungefär 130 miljarder kronor, från nyckelkunder främst inom bilindustrin fram till 2030.
– BMW:s order adderar till den siffran och ger en signifikativ ökning, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef, och konstaterar att den nu 13 månader gamla siffran är inaktuell.
– Den första delen av fabriken som var tillståndsgiven var redan i fjol utsåld fram till 2030.
Nu väntar Northvolt på mark- och miljödomstolens prövning av hela anläggningen vilket innebär fem produktionslinjer.
– Det innebär att vi har mer kapacitet att fylla på med mer order, konstaterar Wigardt.
Norran berättade i juni att Northvolt gärna ser att Mark- och miljödomstolen avstår en huvudförhandling och istället dömer på handlingarna. Mark- och miljödomstolen har dock ännu inte fattat beslut i frågan.