Northvoltuppsagda varnar för bluffsamtal frÄn Arbetsförmedlingen

Det började som ett vanligt telefonsamtal frÄn ett vanligt mobilnummer.
Men nÀr kvinnan som pÄstod sig ringa frÄn Arbetsförmedlingen ville att Andrés Wikhede skulle logga in pÄ sitt bank-id började varningsklockor ringa.
– Folk mĂ„ste se upp för de hĂ€r personerna som försöker göra vinst pĂ„ andras olycka, sĂ€ger AndrĂ©s.
Arbetsförmedlingen svarar att det kan vara de som ringt, och att de ska se över sina sÀkerhetsrutiner.

Northvoltarbetare som Àr registrerade pÄ Arbetsförmedlingen kan ha blivit utsatta för bluffsamtal.

Northvoltarbetare som Àr registrerade pÄ Arbetsförmedlingen kan ha blivit utsatta för bluffsamtal.

Foto: Glenn Fahlgren

SkellefteÄ2025-03-26 11:30

Andrés Wikhede Àr en av de Northvoltarbetare som blev uppsagda och i samband med det registrerade sig pÄ Arbetsförmedlingen som arbetssökande. En kort tid efterÄt blev han uppringd av en kvinna som pÄstod sig vara frÄn Arbetsförmedlingen. Samtalet kom frÄn ett vanligt mobiltelefonnummer.

– Hon mĂ„ste ha fĂ„tt mina uppgifter frĂ„n Arbetsförmedlingen pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Hon sa att vi hade ett inbokat möte om ett par veckor men att det fanns möjlighet att ta det via telefon istĂ€llet.

Men ganska snart började Andrés ana orÄd.

– NĂ€r hon bad mig logga in pĂ„ mitt bank-ID började varningsklockor ringa i mitt huvud. Det Ă€r ju inte sĂ„ det brukar gĂ„ till och man ska "never ever" lĂ€mna ut sin login via telefonen.

Samtalet Àndrade snabbt karaktÀr.

– Hon blev otrevlig och lĂ€t mig inte prata klart, hon tjatade bara om inloggningen.

AndrĂ©s berĂ€ttar att nĂ„gra av hans kollegor rĂ„kat ut för samma sak vid ungefĂ€r samma tid. Ingen av dem har dock gĂ„tt pĂ„ bluffen vad han vet men AndrĂ©s vill Ă€ndĂ„ varna för bedragarna. 

– Det kĂ€nns lite sorgligt att det finns mĂ€nniskor som försöker göra vinst pĂ„ andras olycka. Det fĂ„r en att fundera över deras etik. Mitt budskap Ă€r att folk mĂ„ste se upp för de hĂ€r personerna som gör pĂ„ det sĂ€ttet.

AndrĂ©s har inte sjĂ€lv polisanmĂ€lt hĂ€ndelsen men hans fru har varit i kontakt med polisen och informerat dem om det intrĂ€ffade.  

– För mig har det hĂ€r inte varit nĂ„gon stor grej men jag vill verkligen inte att nĂ„gon annan ska rĂ„ka illa ut, sĂ€ger AndrĂ©s.

undefined
Anders Eriksson, chef pÄ Arbetsförmedlingen i SkellefteÄ. Arkivbild.

Norran nĂ„r Anders Eriksson, enhetschef pĂ„ Arbetsförmedlingen i SkellefteĂ„. Han förklarar att just nu har Arbetsförmedlingen förstĂ€rkt med 60 personer runt om i landet som hjĂ€lper dem med planeringssamtal utifrĂ„n det lĂ€ge som rĂ„der med mĂ„nga arbetssökande. 

– Den arbetssökande kan ha fĂ„tt en inbokad tid med oss och nĂ€r vi dĂ„ ringer upp behöver man legitimera sig med bank-ID eller genom kontrollfrĂ„gor. Vi ringer inte frĂ„n ett mobilnummer och man ska i normalfallet veta i förvĂ€g vilken tid vi kommer att ringa.

Eriksson förtydligar att i den hĂ€r situationen dĂ„ mĂ„nga skriver in sig till följd av konkursen kan man bli uppringd pĂ„ annan tid Ă€n den man bokat. 

– Men Ă€r det sĂ„ att man misstĂ€nker bedrĂ€geri Ă€r det viktigt att man polisanmĂ€ler direkt.

Arbetsförmedlingen tar allvarligt pÄ informationen som kommit fram.

– Nu ser vi över vĂ„ra sĂ€kerhetsrutiner och undersöker om det Ă€r nĂ„got vi behöver Ă€ndra. Vi vill poĂ€ngtera att man redan nu kan be om att fĂ„ kontrollfrĂ„gor istĂ€llet för att identifiera sig med bank-ID.  

– Det Ă€r bra att det hĂ€r kom fram och vi Ă€r glada att det uppmĂ€rksammas för det kĂ€nns viktigt, sĂ€ger Anders Eriksson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!