Andrés Wikhede Àr en av de Northvoltarbetare som blev uppsagda och i samband med det registrerade sig pÄ Arbetsförmedlingen som arbetssökande. En kort tid efterÄt blev han uppringd av en kvinna som pÄstod sig vara frÄn Arbetsförmedlingen. Samtalet kom frÄn ett vanligt mobiltelefonnummer.
â Hon mĂ„ste ha fĂ„tt mina uppgifter frĂ„n Arbetsförmedlingen pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Hon sa att vi hade ett inbokat möte om ett par veckor men att det fanns möjlighet att ta det via telefon istĂ€llet.
Men ganska snart började Andrés ana orÄd.
â NĂ€r hon bad mig logga in pĂ„ mitt bank-ID började varningsklockor ringa i mitt huvud. Det Ă€r ju inte sĂ„ det brukar gĂ„ till och man ska "never ever" lĂ€mna ut sin login via telefonen.
Samtalet Àndrade snabbt karaktÀr.
â Hon blev otrevlig och lĂ€t mig inte prata klart, hon tjatade bara om inloggningen.
Andrés berÀttar att nÄgra av hans kollegor rÄkat ut för samma sak vid ungefÀr samma tid. Ingen av dem har dock gÄtt pÄ bluffen vad han vet men Andrés vill ÀndÄ varna för bedragarna.
â Det kĂ€nns lite sorgligt att det finns mĂ€nniskor som försöker göra vinst pĂ„ andras olycka. Det fĂ„r en att fundera över deras etik. Mitt budskap Ă€r att folk mĂ„ste se upp för de hĂ€r personerna som gör pĂ„ det sĂ€ttet.
Andrés har inte sjÀlv polisanmÀlt hÀndelsen men hans fru har varit i kontakt med polisen och informerat dem om det intrÀffade.
â För mig har det hĂ€r inte varit nĂ„gon stor grej men jag vill verkligen inte att nĂ„gon annan ska rĂ„ka illa ut, sĂ€ger AndrĂ©s.
Norran nÄr Anders Eriksson, enhetschef pÄ Arbetsförmedlingen i SkellefteÄ. Han förklarar att just nu har Arbetsförmedlingen förstÀrkt med 60 personer runt om i landet som hjÀlper dem med planeringssamtal utifrÄn det lÀge som rÄder med mÄnga arbetssökande.
â Den arbetssökande kan ha fĂ„tt en inbokad tid med oss och nĂ€r vi dĂ„ ringer upp behöver man legitimera sig med bank-ID eller genom kontrollfrĂ„gor. Vi ringer inte frĂ„n ett mobilnummer och man ska i normalfallet veta i förvĂ€g vilken tid vi kommer att ringa.
Eriksson förtydligar att i den hÀr situationen dÄ mÄnga skriver in sig till följd av konkursen kan man bli uppringd pÄ annan tid Àn den man bokat.
â Men Ă€r det sĂ„ att man misstĂ€nker bedrĂ€geri Ă€r det viktigt att man polisanmĂ€ler direkt.
Arbetsförmedlingen tar allvarligt pÄ informationen som kommit fram.
â Nu ser vi över vĂ„ra sĂ€kerhetsrutiner och undersöker om det Ă€r nĂ„got vi behöver Ă€ndra. Vi vill poĂ€ngtera att man redan nu kan be om att fĂ„ kontrollfrĂ„gor istĂ€llet för att identifiera sig med bank-ID.
â Det Ă€r bra att det hĂ€r kom fram och vi Ă€r glada att det uppmĂ€rksammas för det kĂ€nns viktigt, sĂ€ger Anders Eriksson.