Nadia Omeirat driver O´Learys tillsammans med Mohamad Omayrat sedan 2002. Hon berättar att batterifabriken Northvolts etablering har bidragit till goda affärer för restaurangen under flera år. Ofta har fabrikens personal kommit i stora sällskap på 20-50 personer.
– I somras var Northvolt här vid många tillfällen och som vanligt skickade vi fakturor. Förr har det alltid gått jättebra att göra så, säger Nadia Omeirat.
Men efter semestrarna uppdagades det att juli månads fakturor inte var betalda. Nadia förklarar att de brukar ta kontakt med kunden innan de tar nästa steg, och de gjorde flera försök att nå Northvolt men fick ingen återkoppling.
– Under hösten kom det i tidningen att de börjat varsla folk och då fattade vi att vi hade förlorat pengarna, säger Nadia Omeirat.
Hur känns det?
– Det känns, men vi sitter inte här och gråter, säger Mohamad Omeyrat och fortsätter:
– Vi klarar oss bra men det känns tråkigt. De har varit här under juni och juli och under hösten kom diskussioner om konkurs. De kunde ha löst det, ledningen kunde ha tänkt på oss som är en liten verksamhet.
Ärendet som rör sex obetalda fakturor på sammanlagt 93 000 kronor skickades till kronofogden och i skrivande stund är det oklart vad som sker härnäst. Paret har fortfarande ett visst hopp om att de ska kunna få sina pengar.
– Vi hoppas. Om de får en köpare då är det ju småpengar det handlar om för dem egentligen, säger Mohamad Omayrat.
Men för er är det inte det?
– Nej visst är det mycket pengar för oss, säger Nadia Omeirat.
Hon vill ändå vara tydlig med att de inte tillhör dem som drabbas hårdast av Northvolts konkurs.
– Det är jättetråkigt men det här handlar inte om oss. Det är mycket större än så, ett stort problem för hela Sverige. 3000 har förlorat jobbet och det drabbar många familjer. Det kan ta lång tid för stan att återhämta sig, säger hon.
– Vi är ganska stabila i vår verksamhet men alla blir påverkade, särskilt små företag. Vi hoppas verkligen på en lösning, säger Mohamad Omayrat.
Matti Kataja, Northvolts kommunikationsdirektör, ger en generell kommentar om effekterna av konkursen där han skriver:
"Vi förstår att andra företag också påverkas av vår situation, och det är vi självklart oerhört ledsna för. Northvolt inser vilken påverkan konkursen har för medarbetare, leverantörer, kunder och andra intressenter. Vi beklagar djupt att det inte finns en annan väg framåt. Northvolt har uttömt alla tillgängliga alternativ och företaget har inte kunnat säkra de nödvändiga finansiella förutsättningarna för att fortsätta i nuvarande form."