”Northvolt kan bli en av våra leverantörer”

”Vi skapar det här konsortiet för att vi ser stor potential och att Northvolt kan bli ännu en leverantör av battericeller till oss.”

Drar åt samma håll. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (t h) fanns på plats då EU:s batteriallians firade ett år under måndagen. Northvolt, här vd Peter Carlsson, fanns också på plats och gick ut med nyheten om samarbetet med BMW och Umicore.

Drar åt samma håll. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (t h) fanns på plats då EU:s batteriallians firade ett år under måndagen. Northvolt, här vd Peter Carlsson, fanns också på plats och gick ut med nyheten om samarbetet med BMW och Umicore.

Foto: Arkivbild: Anders Wiklund/TT

Skellefteå2018-10-15 16:58
undefined
Drar åt samma håll. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (t h) fanns på plats då EU:s batteriallians firade ett år under måndagen. Northvolt, här vd Peter Carlsson, fanns också på plats och gick ut med nyheten om samarbetet med BMW och Umicore.

Det säger BMW-talesmannen Niklas Drechsler i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.

Han sa att Northvolt var tvungen att "bygga och rampa upp sin produktion av batterier" innan någon överenskommelse om leveranser kan nås.

Stor nyhet

Det nya samarbetet mellan BMW, Northvolt och Umicorn blev en stor nyhet under måndagen, en dag då EU:s batteriallians, EU Battery Alliance, firade sitt första åt med ett möte i Bryssel. På plats fanns närings- och innovationsminister Mikael Damberg och representanter för Northvolt.

Alliansens syfte är att att samla intresserade medlemsländer samt aktörer för battericelltillverkning. Sverige, Österrike, Belgien, Tjeckien, Tyskland, Finland, Frankrike, Italien, Polen, Slovakien, Spanien, Storbritannien samt EIB (Europeiska Investeringsbanken) är medlemmar.

Statligt stöd

Financial Times tar också upp batterialliansen och berättar att ”EU planerar att tillåta statligt stöd för elbatteriforskning och kommer att erbjuda miljarder euro av medfinansiering till företag som är villiga att bygga jättebatterier.

Skälet är att EU är oroligt att den europeiska bilindustrin som sysselsätter 13 miljoner personer kan hamna på efterkälken och det finns en oro för den asistiska konkurrensen.

I dag finns, enligt FT, 80 procent av kapaciteten och planerade kapaciteten på batterisidan i Asien, varav 69 procent bara i Kina. USA har 15 procent och EU under fyra procent.

Northvolt i samarbete med BMW

Ett batteriprojekt som lanserades av EU för ett år sedan erbjuder nu fem typer av finansiering. Enskilda EU-länder får få 100 procent av forskningen, så länge de omfattar vissa gränsöverskridande projekt.

Samfinansiering

FT berättar att det finns stora summor tillgängliga hos EU för ”rätt” projekt.

EU: s Horisont 2020 forskningsfond har avsatt 200 miljoner euro för batteriprojekt.

800 miljoner euro är tillgängligt för att finansiera byggnaden av demonstrationsanläggningar. Regioner som vill främja industrin kan ansöka om regionala medel på 22 miljarder euro och ”Europeiska fonden för strategiska investeringar” är tillgänglig från Europeiska investeringsbanken för att samfinansiera de miljarder euro som behövs för att bygga en EU-motsvarighet till Teslas "gigafactory" i Nevada-öknen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!