Det säger BMW-talesmannen Niklas Drechsler i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.
Han sa att Northvolt var tvungen att "bygga och rampa upp sin produktion av batterier" innan någon överenskommelse om leveranser kan nås.
Stor nyhet
Det nya samarbetet mellan BMW, Northvolt och Umicorn blev en stor nyhet under måndagen, en dag då EU:s batteriallians, EU Battery Alliance, firade sitt första åt med ett möte i Bryssel. På plats fanns närings- och innovationsminister Mikael Damberg och representanter för Northvolt.
Alliansens syfte är att att samla intresserade medlemsländer samt aktörer för battericelltillverkning. Sverige, Österrike, Belgien, Tjeckien, Tyskland, Finland, Frankrike, Italien, Polen, Slovakien, Spanien, Storbritannien samt EIB (Europeiska Investeringsbanken) är medlemmar.
Statligt stöd
Financial Times tar också upp batterialliansen och berättar att ”EU planerar att tillåta statligt stöd för elbatteriforskning och kommer att erbjuda miljarder euro av medfinansiering till företag som är villiga att bygga jättebatterier.
Skälet är att EU är oroligt att den europeiska bilindustrin som sysselsätter 13 miljoner personer kan hamna på efterkälken och det finns en oro för den asistiska konkurrensen.
I dag finns, enligt FT, 80 procent av kapaciteten och planerade kapaciteten på batterisidan i Asien, varav 69 procent bara i Kina. USA har 15 procent och EU under fyra procent.
Northvolt i samarbete med BMWEtt batteriprojekt som lanserades av EU för ett år sedan erbjuder nu fem typer av finansiering. Enskilda EU-länder får få 100 procent av forskningen, så länge de omfattar vissa gränsöverskridande projekt.
Samfinansiering
FT berättar att det finns stora summor tillgängliga hos EU för ”rätt” projekt.
EU: s Horisont 2020 forskningsfond har avsatt 200 miljoner euro för batteriprojekt.
800 miljoner euro är tillgängligt för att finansiera byggnaden av demonstrationsanläggningar. Regioner som vill främja industrin kan ansöka om regionala medel på 22 miljarder euro och ”Europeiska fonden för strategiska investeringar” är tillgänglig från Europeiska investeringsbanken för att samfinansiera de miljarder euro som behövs för att bygga en EU-motsvarighet till Teslas "gigafactory" i Nevada-öknen.