BMW tecknar avtal värt 20 miljarder med Northvolt

BMW Group har tecknat ett avtal med Northvolt gällande leverans av battericeller värt 2 miljarder euro motsvarande cirka 20 miljarder kronor. Batterierna ska produceras vid Northvolts fabrik i Skellefteå från 2024.

Northvolts vd Peter Carlsson är mycket nöjd över det långsiktiga avtalet med BMW.

Northvolts vd Peter Carlsson är mycket nöjd över det långsiktiga avtalet med BMW.

Foto: Tove Eriksson /TT

Skellefteå2020-07-16 09:49

– För att ge ett effektivt bidrag till klimatskyddet vill vi förbättra våra produkters övergripande miljöbalans - från resurser till återvinning. Detta gäller särskilt energiintensiv produktion av högspänningbatterier för elfordon. Därför har vi nu tecknat ett avtal med våra tillverkare av battericeller om att de bara kommer att använda grön energi för att producera vår femte generation battericeller, kommenterar Oliver Zipse, ordförande för BMW AG i ett pressmeddelande.

Han menar att avtalet är en milstolpe för samarbetet mellan BMW och Northvolt som inleddes 2018. BMW har också tidigare gått in som delägare i Northvolt och satsat ungefär 650 miljoner i bolaget. 

– Det är förstås jättekul att få en partner med sådan kompetens och djup teknisk förståelse. Samtidigt blir det tydligt vad som krävs för att ta detta från ett utvecklingsprojekt till ett batteri som fungerar i deras el-bilar. Det kommer att bli mycket sommar- och vintertestning, säger Peter Carlsson till Dagens Nyheter. 

Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt konstaterar att avtalet är ytterligare en pusselbit i bygget av fabriken i Skellefteå.

– Det känns mycket bra att ha det här samarbetet med BMW som är ledande när det gäller tekniken och som dessutom har ett stort fokus på hållbarhet. I sin kommunikation lyfter de också fram Skellefteregionen, där det produceras mycket grön energi via vattenkraften, som ett bra ställe att producera batterier på, berättar han för Norran.

Andreas Wendt, styrelseledamot i BMW AG, ser detta avtal som ytterligare ett steg för att möta BMW:s ökade långsiktiga behov av battericeller. 

– Vi arbetar systematiskt med att elektrifiera vår fordonsflotta.  Till 2023 siktar vi mot att ha 25 elektrifierade modeller på vägen där mer än hälften av dem är rena elbilar, säger han. 

BMW har producerat elbilar i över fyra decennier och de är idag den största leverantören av elbilar i Europa. Just nu rullar fler än 500 000 laddbara BMW-bilar världen över. 

I tisdags lanserades elbilsmodellen BMW iX3. Den har en räckvidd på upp till 459 kilometer och en strömförbrukning från 18,5 kWh/100 km. Det är den första modellen som kommer med BMW:s femte generation av elektrisk drivlina. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!