2018 gjorde Norrmejerier en vinst på 16,5 miljoner kronor.
Omsättningen 2019 blev 2 075 miljoner kronor, en ökning med 119 miljoner kronor,medan invägningen av mjölk blev densamma, cirka 205 miljoner kilo.
Föreningen nådde inte sina målsättningar för 2019 trots en bra avslutning av året.
Problem
Då kostnaderna var högre än förväntat uteblev resultatet. Norrmejerier hade stora utmaningar första halvåret med produktionsproblem på grund av föråldrad utrustning och problem i pulveranläggningen. Dessutom minskade mjölk- och filkonsumtionen under året i högre takt än tidigare, berättar Norrmejerier i ett pressmeddelande.
– Vi är inte nöjda, säger Ulla Bergström ordförande Norrmejerier. Att vi under året tvingats sänka betalningen för mjölken är inte i enlighet med våra ambitioner. Nu växlar vi upp med nya samarbeten, ny affärsstrategi och fullt fokus på att vi som ägare ska få utväxling för våra investeringar i föreningen och att betalningen kan höjas.
Ny grillost
Norrmejerier har bland annat stora förväntningar på den norrländska grillost som ska lanseras i höst.
Dessutom har Norrmejerier meddelat att satsningen på det lönsamma sortimentet ska prioriteras, vilket gör att det bland annat blir tillväxtfokus på Västerbottensost.