Norran ställde strax efter valet frågor till KD, M, SD och L om Norrbotniabanan. Vi skickade ut en enkät där vi frågade om banan kommer att byggas enligt plan bland annat.
Moderaterna avböjde kommentar, men skrev att de säkert skulle få anledning att återkomma i ärendet när regeringsbildningen var klar. Sverigedemokraterna ville invänta förhandlingarna mellan partierna.
Kristdemokraterna skrev att de tidigare motionerat om att Norrbotniabanan skulle byggas samt att partiet bedömer att det är ohållbart att investera i nya stambanor för höghastighetståg. Istället ville de satsa på att rusta befintliga vägar och järnvägar och bygga ut nya sträckor som behövs för att öka kapaciteten i väg- och järnvägsnätet.
Liberalerna gav det tydligaste svaret – att de stod bakom den tidigare regeringens anslag till Norrbotniabanan samt att deras mål är att Norrbotniabanan ska färdigställas.
Eftersom de största partierna inte ville ge besked ställde vi nu åter frågor om detta till regeringen via infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsons pressekreterare.
Frågorna
Avser regeringen att avsätta pengar till att fortsätta bygget av Norrbotniabanan från Dåva till Skellefteå så att banan kan stå klar 2030?
Avser regeringen att avsätta pengar till att fortsätta arbetet med att bygga Norrbotniabanan norr om Skellefteå till Luleå?
Kommer tidsplanen för Norrbotniabanan att hållas?
Det tar flera dagar, så kommer ett svar från Andreas Carlson, via mejl:
Han konstaterar att regeringen fastställde den nationella trafikslagsövergripande planen för transportinfrastruktur för 2022–2033 i juni i år. Där ingår Norrbotniabanan.
Han skriver även att etappen Umeå–Dåva redan nu pågår medan Dåva–Skellefteå planeras att byggstartas 2025–2027. Medan etappen Skellefteå–Luleå planeras byggstartas 2028–2033.
Men det är kanske det sista stycket i det korta svaret som är intressantast:
"Regeringen avser att återkomma i frågor kring den långsiktiga infrastrukturplaneringen under mandatperioden. En utgångspunkt är att hela Sverige ska fungera och infrastrukturen är då en viktig del."
SVT nyheter Västerbotten berättade även på onsdagen att banan riskerar att bli fördröjd till 2032. Detta beror på sex överklaganden som nu ligger hos regeringen, där bland annat spårdragningen överklagats. Förändrad spårdragning kan försena projektet, enligt projektchef Lars Bergdahl.