När det gäller Norrbotniabanan Dåva-Skellefteå står att Trafikverket för närvarande planerar byggstart någon gång mellan 2025-2027 och att den står klar först efter år 2033, alltså längre än vad tioårsplanen sträcker sig.
Det står också att tidigareläggning av byggstarten är möjlig med 1-2 år, och då skulle banan kunna stå klar fram emot 2033. Då måste dock alla pengar finnas budgeterade och tillståndsprocesser får inte dra ut på tiden.
Detta är ett senare byggande av järnvägen än som tidigare sagts av Trafikverket. Sedan tidigare har regeringen krävt att byggstarten ska ske 2023-2025 och det har sagts att banan skulle vara klar år 2030.
Det är oklart varför Trafikverket nu lägger sig på ett senare genomförande.
– Vi har utgått från ett begränsat budgetutrymme vilket innebär hårda prioriteringar, sade Helena Eriksson, Region Nord, vid presskonferensen som hölls i Luleå.
När det gäller fortsättningen av Norrbotniabanan från Skellefteå till Luleå står i förslaget att byggandet ska kunna börja före 2033.