– Vad är det som saknas innan startbesked kan komma?
Publikfrågan under Trafikverkets informationsmöte på Sara kulturhus på tisdagskvällen, är det nog många som ställer sig nu. Svaret?
– Vi vet inte alls, men vi är övertygade om att det kommer att komma ett besked till årsskiftet, säger Maria Erlandsson enhetschef på Trafikverket.
180 personer jobbar med Norrbotniabanan för tillfället och för sträckan Dåva - Skellefteå handlar det om slutförberedelser för att kunna sätta spaden i marken så snart ett startbesked kommer.
– Alla har väldigt fullt upp just nu. Vi jobbar med lantmäteriförrättningar, förbereder produktion och söker miljötillstånd för att vara redo när vi får byggstartsbeslutet, säger Maria Erlandsson.
Vad gäller fastigheter längs sträckan är det några enstaka kvar att lösa in. Samtidigt står många av dem nu öde i väntan på rivning, något som publiken också ställde sig frågande till.
– När de kan rivas hänger ihop med byggstartsbeslutet, men vi var ju skyldiga att lösa in dem när planerna vann laga kraft, sa Maria Erlandsson.
Marie Eriksson, även hon enhetschef på Trafikverket, arbetar med sträckan Skellefteå - Luleå. Där jobbar man just nu med förutsättningarna för att bygga, som markförhållanden, grundvatten och miljöer både ut ur Skellefteå och i Byske, där en station ska byggas.
– Vi skissar också på exakt hur banan skulle kunna gå och förbereder oss för samråd i februari, där vi ska visa upp hur de här sträckningarna kan se ut, säger hon.