TS-upplagan är ett vedertaget sätt att redovisa upplageutvecklingen i tidningsbranschen och i mars varje år kommer en summering för dagspress. Det är revisorer från Kantar Sifo som går igenom abonnemangsregister och andra underlag som ligger till grund för resultatet och siffran som redovisas är ett genomsnitt på hur upplagan sett ut under året som gått.
Norran har under de senaste fyra åren haft en positiv utveckling, vilket är anmärkningsvärt i bransch där många lokaltidningar minskar i upplaga. 2020 låg TS-upplagan för Norran på 18 700 exemplar och sedan dess har den varje år ökat. 2024 landade siffran på 19 400, vilket är en ökning med 200 jämfört med 2023. Tillväxten sker digitalt.
– Vi vet att Norran historiskt haft en stark ställning i bygden, men att vi kan fortsätta öka totalupplagan trots att vi av ekonomiska skäl tvingats dra in tidningsutdelningen i vissa områden under 2024 är ett styrkebesked, säger Malin Christoffersson.
– En förklaring till detta är att vi under 2024 valt att satsa mycket på att utveckla vår digitala journalistik. Vi har duktiga medarbetare och fantastiska läsare som hör av sig med tips och bidrar till att göra vårt innehåll ännu bättre.
Norran når en mycket stor andel av befolkningen i regionen, det visar färska räckviddssiffror från Kantar Sifo. Enligt deras undersökning når Norran varje vecka (digitalt och i print) totalt 157 000 personer, vilket är en ökning med 22 procent jämfört med 2023.
Ser man till andelen i vår region (norra Västerbotten) når Norran varje vecka 95 procent av befolkningen i åldern 16–80 år.
– Det är siffror som få i riket kan matcha och som vi ska vara otroligt stolta över. Det syns tydligt att det är till Norran läsarna vänder sig när det händer något stort i närområdet och att vår journalistik även är agendasättande, säger Malin Christoffersson.
– Samtidigt ställer detta givetvis också krav på oss. Vi behöver fortsätta utvecklas och ta nästa steg digitalt för att fortsätta växa framför allt i en yngre målgrupp.