Kantar Media släppte idag TS-upplagorna för nyhetsmedier gällande kalenderåret 2022. I redovisningen ingår både papperstidningsabonnemang och digitala prenumerationer.
Norran kan för 2022 uppvisa en totalupplaga på 19 000, en ökning med 1,1 % gentemot 2021 års siffra, som var 18 800. Den största delen av ökningen står den digitala läsningen för.
– Att inte bara behålla upplagan utan dessutom öka är en enorm prestation i dagens mediaklimat, och ett bevis på att vårt utvecklingsarbete ger resultat, säger Malin Christoffersson.
En stor del av framgången tillskriver hon Norrans digitala satsning och en tydlig innehållsprioritering baserad på gedigen analys av vilket material som går hem.
– Vi finns nära läsarna och den dagliga kontakten med dem är en viktig grund i vårt nyhetsarbete. Jag vill rikta ett stort tack till alla som följer oss och bidrar till att lokaljournalistiken kan finnas kvar. Dessutom ett varmt tack till Norrans medarbetare som verkligen har gjort ett kanonjobb! Nu fortsätter vi att satsa på att göra vårt innehåll ännu bättre. Nyligen lanserade vi till exempel en engelsk del på vår nyhetssajt för att inkludera fler av de nya Skellefteborna i vad som händer här.
Även fler tidningar i norr har haft en bra utveckling. VK, Folkbladet och NSD ökade alla sin upplaga. PT tappade 1,7 % och Norrbottens-Kurirens upplaga är oförändrad från 2021.