TS-upplagan är ett vedertaget sätt att redovisa upplageutvecklingen i tidningsbranschen och i mars varje år kommer en summering för dagspress. Det är revisorer från Kantar Sifo som går igenom abonnemangsregister och andra underlag som ligger till grund för resultatet. Norran har under de senaste åren haft en positiv utveckling. 2020 låg TS-upplagan på 18 700 och sedan dess har den varje år ökat och 2023 landade siffran på 19 200, vilket är en ökning med 200 jämfört med 2022.
– Det är glädjande att Norran, som i flera år haft en stark ställning, fortsätter att växa. Det beror på ett gediget arbete med att utveckla vår digitala journalistik, duktiga medarbetare och våra fantastiska läsare som bidrar med tips och innehåll till vår bevakning. Vi ser att tillväxten sker digitalt, säger Malin Christoffersson, chefredaktör på Norran.
Även räckvidden ökar. Enligt Kantar Sifos undersökning når Norran varje vecka (digitalt och i print) totalt 129 000 personer, vilket är en ökning med 33 procent jämfört med 2022. Ser man till andelen i vår region (norra Västerbotten) når Norran varje vecka 99 procent av befolkningen digitalt.
– Vi når i stort sett alla i vår region, vilket är otroligt starkt. Det är tydligt att det är till oss läsarna vänder sig när det händer något stort i närområdet och att vår journalistik även är agendasättande, säger Malin Christoffersson.