– Det känns fantastiskt roligt. Vi har otroligt engagerade medarbetare och det är ett hårt arbete som ligger bakom våra framgångar. Dessutom har vi en stark relation till våra läsare och det är vi tacksamma över, säger Malin Christoffersson, chefredaktör på Norran.
Norran är sedan våren 2020 en del av NTM, Norrköpings Tidningar, som är en av Sveriges största koncerner inom lokal journalistik. Totalt ingår 19 dagstidningar, bland annat Piteå-Tidningen, NSD, Norrbottens-kuriren, Corren, Norrköpings Tidningar samt Upsala Nya tidning. Skellefteås gratistidning Megafonen är också en del av NTM.
Norran har under 2023 ökat antalet prenumeranter med 300 jämfört med 2022. Antalet prenumeranter uppgår nu till 19 400 och häften av dem är helt digitala. Andelen digitala prenumeranter är högst i NTM, samtidigt som läsarintäkterna totalt ökar och även räckvidden digitalt. Norran har varje vecka ungefär 3 miljoner sidvisningar, vilket är i topp inom NTM och Norran har även under året satt nytt NTM-rekord i veckotrafik. Tidningen har även koncernens mest engagerade läsare (sett till hur ofta läsarna besöker sajten och hur mycket som konsumeras vid varje besök).
– Det är tufft i mediebranschen överlag men Norrans resultat sticker ut och vi är stolta över att det vi åstadkommit under året som gått. Det innebär att vi har goda möjligheter att kunna fortsätta leverera lokal journalistik i toppklass även 2024, säger Malin Christoffersson.
Under 2023 har Norran, utöver den ordinarie verksamheten, även lanserat Norran English. På den engelska undersajten publiceras nyheter på engelska och syftet är att inkludera de tusentals nya Skelleftebor som inte talar svenska i lokalsamhället.
– Satsningen är unik i sitt slag och har gett eko i hela Mediesverige. Vi har fått fin respons både från privatpersoner, företag och myndigheter och planen är att fortsätta utveckla Norran English under nästa år.
Priset ”Årets redaktion” delas ut av NTM:s ledningsgrupp och så här lyder motiveringen:
”Med resultat i absoluta NTM-topp är Norran titeln alla vill komma i närheten av. Titeln engagerar mest med att alltid ta det som berör Skellefteåborna på allvar och samtidigt våga satsa på helt nya sätt att nå läsare. Trots höga siffror att slå växer de varje år – både i läsning och totalt antal prenumeranter.”