Fram till klockan 07.40 gjordes ytterligare nio uppdateringar om vad som inträffat av våra reportrar Christoffer Åhlund och Jessica Dhyr.
Under måndagen fortsatte vi att bevaka följderna av att en mängd bussar blev brandskadade.
I tisdagens papperstidning kommer en sammanfattning av det som inträffat.
Sett till den trafik vi hade på norran.se under måndagen är Norran det givna förstavalet då en stor nyhet inträffar i den region vi bevakar. Den digitala konsumtionen ökar, men samtidigt är det fortfarande många som vill ha sin pappers-Norran till frukosten. Vi jobbar för att tillgodose de olika behoven för nyhetskonsumenterna varje dag året runt.
Att vi verkar ha lyckats bra det senaste året ser vi också i dag då vi får en form av ”betyg” på hur 2019 gick. Norran ökar för andra året i rad sin upplaga, 2018 ökade vi med 600 exemplar, 2019 med 100 exemplar.
Norran är därmed den enda sex eller sjudagarstidningen i Norrland som ökat upplagan i två år i rad och en av väldigt få i hela landet som ökat både 2018 och 2019.
Vårt jobb är i grunden att granska, fördjupa och informera, men också att tipsa och roa.
Norran granskar makthavare och myndigheter. Även om vi inte kan fördjupa oss i allt så vet vi att våra granskningar gör skillnad.
2019 nominerades Norran till två Guldspadar genom ”Miljonrullningen”, om kommunala byggnationer som blivit dyrare i Skellefteå, och ”Tankkortshärvan” om en märklig hantering av kommunala tankkort i Malå.
Även 2020 har Norran fått en nominering till en Guldspade genom ”Kalsonggrävet”, skrivet av två studenter vid Umeå Universitet publicerat i Norran. Artiklarna visade att Skellefteå kommun satsade 8 000 kronor mer på arbetskläder inom mansdominerade yrken.
Under 2019 berättade Norran också mycket om ”Fallet Emmy” om socialtjänstens agerande runt en familjehemsplacerad flicka som kan vinna priset ”Silversleven”.
Granskningarna har fortsatt 2020 genom att Norran visat att Sara Kulturhus låg mer minus än Skellefteå kommun själv berättade i ett pressmeddelande hösten 2019. Skellefteå kommun har nu uppdaterat siffrorna.
Vi har dessutom bland annat en av Sveriges bästa ishockeybevakningar och garanterat den starkaste då det gäller Skellefteå AIK. Sedan ser vi att då det händer saker i samhället som branden på Degermyran i somras och coronaspridningen nu, liksom utvecklingen av Northvolt, så finns ett enormt behov av uppdateringar.
Norran är fortfarande ett massmedia i ordets rätta betydelse. Vi når ut till många, så många att stora delar av branschen tycker att våra siffror är fantastiska.
I Skellefteå, Norsjö och Malå kommuner har vi fortfarande en hushållstäckning på över 50 procent. På många av orterna i Skellefteå kommun ligger vi faktiskt närmare 60 procent. Det visar dagens TS-statstik.
Den senaste räckviddsundersökningen från Orvesto Konsument visade att Norran hade 67 000 läsare/besökare varje dag och en räckvidd i Skellefteå på 69 procent varje dag.
Det går inte att bortse från att branschen är i en omställning. Jättarna Facebook och Google har tagit en stor del av dagspressens annonsinkomster och därför blir privatmarknadskunden, prenumeranten, allt viktigare.
Samtidigt krävs pengar till fortsatt utveckling. Det var därför Norran fick ny ägare i slutet av 2019 – Norr Media – och blev en del av den konsolidering som dagstidningsbranschen genomgått under hela 2010-talet.
Vi har fantastiskt engagerade läsare – och utan er skulle vi inte vara någonting. Tipsa oss gärna om nyheter eller annat vi kan berätta om. Skriv till redaktion@norran.se och berätta.