Så har centrumhandeln förändrats av coronapandemin

Handeln i centrum var redan hårt konkurrensutsatt av e-handeln. Sedan kom coronakrisen. Många butiker har sett sin försäljning rasa, och tre månader in i pandemin har flera försatts i konkurs, rekonstruktion eller likvidation. Här är ett urval av butiker som har kämpat för sin överlevnad.

Skrolla till höger för att förstora kartan över centrum.

Skrolla till höger för att förstora kartan över centrum.

Foto: Christoffer Åhlund

Skellefteå2020-06-13 06:00

Butikerna har på kort tid behövt anpassa sig till det nya normaltillståndet med restriktioner, social distans och färre kunder i lokalen. Dessutom kämpar de med ett förändrat köpbeteende och en ekonomisk nedgång, vilket gör att köpviljan minskar överlag.

– Jag tycker många gör det jäkligt bra. Det är jättetufft att gå från ett ganska bra läge, många har växt de senaste åren med bra lönsamhet. Man kunde inte planera för hur det är nu med covid-19, säger Viktor Nordlund vid Nordvestor, som hyr ut många lokaler i centrum.

undefined
I Nordvestors byggnad i kvarteret Oxen har Berlins och Svea Exchange stängt. Viktor Nordlund berättar att de letar nya hyresgäster.

Bengt Markstedt, ombudsman vid Handelsanställdas förbund, menar att mycket är upp till Skellefteborna själva och deras val som konsumenter. 

– Jag tror den här krisen kan öppna nya dörrar. Folk upptäcker hur det är att semestra på hemmaplan, de kanske upptäcker att det finns annat som är viktigt för oss och som är nära. Det är skörare när det är långt bort, så kanske kommer vi värna om det vi har runtomkring oss. När någonting har försvunnit kommer det sällan tillbaka. Vi har ett ansvar över hur vi beter oss, det är våra mönster som butikerna ska leva eller inte leva på, säger han. 

Många har hanterat den vikande försäljningarna med att korta öppettider och använda sig av regeringens ekonomiska stöd för att korttidspermittera personal. Bengt Markstedt uppskattar att cirka 100 till 150 butiksanställda i Skellefteå har permitterats i någon grad.

Han ser positiva tecken på att det går åt rätt håll, men att det ändå inte behöver betyda att detaljhandeln i Skellefteå tar fart igen.

– Det handlar mer om att man ska ha semester och behöver mer folk. Antalet som har omfattats av korttidspermittering minskar litegrann, men de kommer nog tillbaka så att företagen ska klara semestrarna. Man tar inte in extrafolk.

Hur många rekonstruktioner och konkurser som kommer den närmaste tiden är svårt att sia om.

– Det finns säkert många som har det jättetufft och som kämpar med näbbar och klor. Men det är sällan sådant når oss innan man hamnar i uppsägning av mycket personal. 

Att e-handeln accelererar under krisen och fortsätter ta marknadsandelar, och därmed utmanar den lokala handeln, ser han som något som butiker måste lära sig att leva med.

– Man måste vara på tårna. Vad gör man när man har fått den här typen av konkurrenter? När man ser tillbaka på postorderbolag som Jula och Clas Ohlson, de hade inga butiker men förstod att de inte bara kunde leva på postorder. På samma sätt kan man ha en kompletterande fysisk butik till sin e-handel. 

Norran har gått igenom ett urval av de butiker som kämpat för sin överlevnad under våren. 

undefined
MQ/Marqet.

Den 16 april ansökte klädkedjan Marqet, före detta MQ, om konkurs på grund av kraftigt försämrad försäljning. Finansmannen Mats Qviberg, som som före konkursen var kedjans största ägare med 12 procent av aktierna, gick in som majoritetsägare.

Han beslutade att stänga ett 30-tal MQ-butiker i Sverige. I mitten av maj stod det klart att butiken på Nygatan i Skellefteå överlever, och att de flesta butikerna som läggs ned finns i storstäder.

undefined
Fanny.

Den 22 april försattes Emil Mode, som driver butikskedjan Fanny, i konkurs vid Sundsvalls tingsrätt. Bara ett halvår tidigare hade Fanny-butiken i Skellefteå flyttat in till sina nya lokaler i gamla JC i korsningen Stationsgatan–Nygatan.

Den gamle ägaren Claes Warpe skapade ett nytt bolag och köpte upp konkursboet. Den 10 juni slog butiken upp portarna igen i Skellefteå. Samtliga fyra medarbetare fick behålla sitt arbete, om än med färre arbetstimmar.

undefined
Resia.

I mars varslade den Göteborgsbaserade researrangören Resia Travel Group, som bland annat driver Resia på Nygatan, 150 medarbetare. Två månader senare ansökte kedjan om en företagsrekonstruktion då coronapandemin nästintill utraderat resebranschen.

I slutet av maj stod det klart att de fysiska butikerna stängs. Fyra medarbetare i Skellefteå påverkades. Enligt Göteborgs-Posten ska Resia överge förmedlingen av privatresor och enbart satsa på företagskunder.

undefined
Berlins.

En av de första butikerna att gå i konkurs var den norrländska klädkedjan Berlins. Redan i mars meddelade ägarna att effekterna av covid-19 försatt bolaget i ett akut läge och att de därför ansökt om en konkurs. Ett 20-tal anställda påverkades på fem orter, däribland de på butiken på Nygatan.

undefined
Intersport.

I mitten av april ansökte Intersport om rekonstruktion efter att de hade skulder på nästan 800 miljoner kronor. Coronapandemin hade minskat kedjans försäljning med 35 procent. De två butikerna i Skellefteå är helägda av Intersport Sverige sedan 2018, och vd:n Marcus Wibergh berättade för Norran att de är välmående på grund av det stora idrottsintresset i stan.

Företaget har tre månader på sig att komma tillrätta med skulderna, och rekonstruktionen kan förlängas till 12 månader. Företaget är hoppfull om att klara sig igenom krisen.

undefined
Twilfit.

Underklädeskedjan Twilfit, som har en butik i Citykompaniet, ansökte om rekonstruktion redan i oktober förra året. Coronapandemin har inte gjort att kedjan helt har gått omkull, utan i slutet av april kom nyheten om att konkurshotet är avvärjt och att rekonstruktionen avslutas.

Enligt branschtidningen Breakit skrevs koncernens fordringar på 83 miljoner kronor ner med 75 procent. Twilfits nya danska ägare Change garanterade att betala ackordet.

undefined
Direkt Optik.

Franchisebutiken Direkt Optik öppnade i Optiker Burmans gamla lokaler på Nygatan i augusti förra året. Åtta månader senare stod det klart att franchisetagaren som drev butikerna i Skellefteå, Luleå, Umeå, Sundsvall och Lidköping inte överlever coronakrisen.

Butikerna stängde vid månadsskiftet mars/april, men lokalerna tas över av Backmans optik efter sommaren.

undefined
Svea Exchange.

Vid månadsskiftet maj/juni valde Change Group att stänga växlingskontoret Svea Exchange på Nygatan. Vd:n Michael Robl berättade för Norran att det helt beror på pandemin, som gjort att efterfrågan på växling gått ned kraftigt i och med att den internationella turismen stannat upp.

undefined
Accent.

I november förra året försattes Venus Retail Group i rekonstruktion. Bolaget driver kedjorna Rizzo, Morris och Accent. Den sistnämnda har en butik i Vintergatan.

Enligt Dagens Industri såg företaget först ut att klara rekonstruktionen, men på grund av coronakrisen tvingades bolaget ansöka om konkurs i mars i år. Först drogs ansökan tillbaka då ny finansiering hade hittats, men den 3 juni rapporterades det att bolaget kan gå i likvidation, alltså inte längre driva aktiebolaget vidare. En extra bolagsstämma ska hållas inom kort. 

Fakta

Konkurs: Syftar till att avveckla verksamheten för att gynna borgenärens intressen. Inriktat på företag med ekonomiska problem som saknar förutsättningar att återfå lönsamhet. Ägarna förlorar inflytande.

Rekonstruktion: Syftet är att göra förändringar och betala av skulder då bolaget bedöms ha överlevnadsförmåga. Ägarna behåller inflytande.

Likvidation: Ett bolag kan frivilligt besluta att sätta företaget i likvidation för att de inte vill driva bolaget vidare. Bolaget upplöses.

Källa: Rekon.nu

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!