Umeå och Piteå har dominerat under Skellefteås tid

Skellefteå kommun har genom Skellefteå Stadshus AB varit delägare i mäss- och utställningsföretaget Nolia AB sedan 2012. Norrans granskning av perioden 2012–2019 visar att merparten av arrangemangen har fortsatt att gå till Umeå och Piteå – och att Nolia lagt nästan lika många arrangemang i Östersund som i Skellefteå.

Stora Nolia, som arrangeras vartannat år i Piteå och Umeå, är Nolias största och mest kända arrangemang. Under 2020 var planen att banta mässan i Piteå från nio till fem dagar, men den ställdes in på grund av pandemin.

Stora Nolia, som arrangeras vartannat år i Piteå och Umeå, är Nolias största och mest kända arrangemang. Under 2020 var planen att banta mässan i Piteå från nio till fem dagar, men den ställdes in på grund av pandemin.

Foto: AnnaKarin Drugge/VK

Skellefteå2021-01-14 18:30

Skellefteå blev tredjedelsägare i det välkända mäss- och utställningsföretaget den 1 januari 2012. Det Nolia främst gjorde i Skellefteå då var att på konsultbasis arrangera Euro Mine Expo tillsammans med Georange.

Nolia grundades 1962 och var då en utpräglad lantbruksmässa. Företaget förvärvades av Piteå och Umeå under 1976 och de kom att bredda såväl bolaget som mässutbudet.

Det var under 2011 som både Skellefteå och Luleå fick erbjudande att bli delägare i Nolia AB, mest känt för Stora Nolia som arrangeras vartannat år i Umeå och Piteå. Luleå tackade nej.

Motivet till fler ägare var enligt Umeå kommun ”att Nolia behöver täcka in en större geografisk marknad samt nå ökad kostnadseffektivitet. Ett annat motiv är att ett samägande utvecklar det regionala samarbetet och möjligheten att hjälpa näringslivet att utvecklas.”

I motivet till varför kommunen skulle bli en tredjedelsägare lyfte Skellefteå följande under rubriken ”Argument för samägande”:

”En utgångspunkt är att Skellefteå behöver en kompetent och väl fungerande mässarrangör. Detta understryks av Destination Skellefteå AB som konstaterar att det inte finns någon kommersiell aktör som vill eller kan axla rollen som mässarrangör i kommunen.” Därefter pekades det på att Nolia skulle stärka uthyrningen i befintligt lokalbestånd i Skellefteå.

undefined
Håkan Marklund och Johanna Blylod jobbade med arrangemanget Nolia Ledarskap i Skellefteå 2015.

Under rubriken ”Nolias uppdrag i Skellefteå” pekades tydligt på följande: ”Uppdraget i Skellefteå blir att som mässarrangör på samma sätt som i dag är fallet i Piteå och Umeå, öka utbudet av mässor och närliggande evenemang.”

I konsortsieavtalet pekades både på att bolaget ska ha personal i samtliga ägarkommuner plus att väl inarbetade mässor/evenemang som Stora Nolia, Skogsnolia, Euro Mine Expo, med flera ska fortsätta på de orter där de är lokaliserade. Vidare ska styrelsen bestå av sex personer, två från varje kommun, och ordförandeplatsen roterar med en mandatperiod om två år.

Vid starten gick Skellefteå in med en summa motsvarande halva det fria kapitalet, ungefär 1,4 miljoner kronor, plus hälften av 2011 års resultat i bolaget. Resultatet blev fyra miljoner kronor, varför Skellefteå totalt fick sin tredjedel för 3,4 miljoner kronor.

Norran har granskat de årsredovisningar som lämnats in sedan dess, 2012 till 2019, vilket också kan ses som en bra avgränsning då 2020 genom pandemin inte kan bedömas som ett normalt år.

I årsredovisningarna har Nolia AB rubriken ”Följande arrangemang har genomförts under året”. Det är dessa som använts som underlag för att ta fram statistik om var Nolia har agerat.

Arrangemang 2012-2019 i Nolia AB:s namn, totalt 97 stycken med ort angiven: Umeå 39 stycken, Piteå 23 stycken, Skellefteå 10 plus ett i Fällfors, Sundsvall 9, Luleå 5, Boden 4, Östersund 3 och ett vardera i Hörnefors, Växjö och Torneå.

I Skellefteå handlar det om fyra stycken Euro Mine Expo, tre stycken Wood Building Summit (kopplat till Växjö), två Nolia Ledarskap och en tillgänglighetsdag. I Skellefteå har till exempel ingen konsumentinriktad mässa som Nolia Trädgård eller Nolia Beer genomförts.

undefined
Nolia har arrangerat Euro Mine Expo i Skellefteå vid flera tillfällen, här en bild från 2014.

Nolia har under den här tiden haft tre olika vd. Margareta Lundquist var vd i 15 år fram till våren 2014. Hon ersattes av Tommy Abrahamsson.

I augusti 2015 skrev Nolia att ”en ny organisation finns på plats, nya verktyg har tagits i bruk och samarbeten har ökat med fler kommuner, regioner och branscher.” Enligt Abrahamsson planerade Nolia AB då ”att utveckla hela norra Sverige genom fler och bättre mötesplatser.”

Under 2012 och 2013 gick Nolia med en knapp vinst.

Under Abrahamssons tid som vd, 2014 till 2018, backade Nolia varje år, totalt cirka 9,5 miljoner kronor och antalet anställda ökade under samma tid från 35 till 37 med en topp 2016 med 40 anställda.

Abrahamsson hamnade i en förtroendekris bland annat gentemot näringslivskontoret i Skellefteå kommun under 2017.

Efter tre år i Boden flyttades mässan Load Up North till Fällfors för att återvända till Boden 2017. Där meddelade Nolia att den 2018 skulle arrangeras i Umeå.

– Vi har beslutat oss för att köra vartannat år i Boden och vartannat år i Umeå på Nolia och släpper därmed Fällfors helt och hållet som mässarena, sa projektledaren Bo Sandström till Entreprenadaktuellt.

Problemet var att Nolia hade glömt att ge en tydlig information till Skellefteå kommun att så skulle ske.

– Jag blev mycket överraskad när jag för tio minuter sedan läste om detta på norran.se. Från kommunens sida har vi engagerat oss hårt för att mässan ska etableras i Fällfors och så kommer plötsligt det här beskedet. Jag tycker att Nolia borde ha hört av sig till oss först innan de fattar ett så drastiskt beslut. Vi äger trots allt en tredjedel av aktierna i Nolia och ambitionen har varit att lyfta fram Skellefteå som en mässtad. Det här är ett beslut som går i en helt annan riktning, sa dåvarande näringslivschefen Bengt Ivansson till Norran. 

– Ingenting skulle kunna vara mer fel. Vi har valt att flytta plats på en mässa för inte hota dess långsiktiga överlevnad. Vi kommer även i fortsättningen att anordna mässor och andra mötesplatser i Skellefteå, som höstens Wood Building Summit och nästa års Euro Mine Expo. Men vi anordnar även gärna fler långsiktigt hållbara mässor i Skellefteå som utvecklar Norrland, förklarade Tommy Abrahamsson som ersattes av Jonas Dahlberg 2019.

2019 var senaste året Nolia kunde arrangera allt som planerat. Då hade Nolia AB inget arrangemang i Skellefteå. 

Företaget skickade via Newsdesk ut 43 pressmeddelanden under 2019. 37 av pressmeddelandena handlade om Umeå, ett om Piteå och inget om Skellefteå. De övriga fem var mer allmänna där ett bland annat handlade om att en ny vd rekryterats.

Nu skriver vi 2021. Under året har de tre ägarna skjutit till 5 miljoner kronor var, totalt 15 miljoner kronor. Enligt den redovisning som, enligt PT, gjordes i kommunfullmäktige i Piteå kan bolaget göra en förlust med 14 miljoner 2020.

Budgeten för 2021 ger en knapp miljon i minus, men det förutsätter att både Stora Nolia, Load Up North och andra konferenser blir av.

Johnny Åström, Sjukvårdspartiet, Piteå, som sitter i Nolias styrelse, säger i PT att företaget kan komma att behöva ett lika stort ägartillskott 2021, alltså 15 miljoner kronor till.

Nolias bokslut 2019

2019 omsatte Nokia 64,4 miljoner kronor, 4,2 miljoner kronor mer än året innan. Resultat efter finansnetto blev 1,9 miljoner kronor.

Antalet årsanställda var 32 personer, 15 män och 17 kvinnor.

Under året hade Nolia 14 egenproducerade arrangemang, varav sju i Umeå och ett i Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!