Det är International News Media Association, INMA, som arrangerar tävlingen INMA Global Media Awards, tidningsvärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar. Tävlingen har som syfte att lyfta fram goda och inspirerande insatser från året som gått. I år deltog 644 bidrag från 212 nyhetsbolag i 37 länder. NTM-koncernens, där Norran ingår, arbete med journalistiken och läsaraffären fick utmärkelsen ”Honourable mention” i kategorin ”Bästa initiativ för att skaffa nya prenumeranter”.
Norran har under 2020 arbetat hårt med att vässa sitt journalistiska innehåll i de digitala kanalerna och ökade under året antalet digitala prenumeranter med 21,3 procent.
– Vi har bestämt oss för att vara först med händelsenyheter och bäst på att förklara sammanhangen. Vi arbetar mer med fokusområden som vi vet intresserar våra läsare och med nya paketeringar av innehållet. Fler läsaraktiviteter, livesänd sport och en vass bevakning av pandemin är annat som ger resultat, både i form av tillväxt av nya läsare och i rekordtrafik på sajten, säger Norrans redaktionschef Helena Strömbro Ershag och fortsätter:
– Det är naturligtvis kul att det uppmärksammas i och med denna utmärkelse.
Övriga svenska medier som vann priser på INMA Global Media Awards var Göteborgs-Posten, Expressen, Bonnier news, DN/Tipster, TTELA, Stampen Lokala Medier och Aftonbladet.