Skellefteå Stadshus AB, som är moderbolag till de kommunala bolagen, har varit tredjedelsägare i Nolia AB sedan den 1 januari 2012. I fjol stod det klart att pandemin slagit hårt mot konferens- och mässbolaget varefter de tre ägarna Skellefteå, Piteå och Umeå gick in med fem miljoner kronor var i aktieägartillskott.
Norran granskade i januari vad Nolia hade bidragit med till Skellefteå under åtta års delägarskap. Det visade sig bland annat att Skellefteå hade haft klart färre arrangemang än Umeå och Piteå.
I våras fick kommundirektören Kristina Sundin Jonsson i uppdrag av Stadshus AB att utvärdera Noliainnehavet. Den tiosidiga utredningen, som gjorts av tre personer i kommunledningen, lyftes vid torsdagens sammanträde.
I sammanfattningen sägs att ”Nolias verksamhet mer koncentrerats kring andra orter än Skellefteå” och konstaterar att bemanningen är större i både Umeå och Piteå – en person av cirka 29 anställda finns i Skellefteå. Vidare: ”Sammantaget kan man tolka det som att Skellefteå kommun är den ägare som fått minst effekt av delägandet i Nolia AB, vilket gör att frågan aktualiseras om vikten för Skellefteå kommun att fortsatt vara delägare…” Där betonas också att det går att ha ett gott framtida samarbete med Nolia men att ”ägandet av bolaget kanske borde kopplas mera utifrån var bolaget i allt väsentligt har sin bemanning.”
En del av utredningen är en så kallad swot-analys av delägarskapet.
– Det har inte blivit den framgång vi tänkte, säger Lorents Burman till Norran och konstaterar att Nolias närvaro i Skellefteå främst varit Euro Mine Expo och Wood Building Summit och att det inte finns hinder för Nolia att vara arrangör i Skellefteå likt i Sundsvall och Östersund.
I slutet av januari meddelade Nolia att bolaget skulle göra en personalneddragning på 75 procent.
– Vi ser att under 2021 kommer Nolia också att behöva ett betydande aktieägartillskott för att klara underskottet. Samtidigt finns det en osäkerhet för 2022 och -23 – hur kommer mässindustrin att se ut då?, säger Burman och konstaterar att läget nu i Skellefteå är starkare än för nio år sedan både rent allmänt och sedan branschspecifikt genom bland annat Visit Skellefteå och kommande dynamon Sara Kulturhus.