Sist mässan hölls 2019, drog den 9 500 besökare. Årets besökare var alltså aningen färre.
– Vi har haft något av en uppförsbacke nu efter pandemin. En del är fortfarande försiktiga och generellt sett måste nog folk vänja sig vid att det börjar hända saker igen, säger Johan Linder, en av grundarna av Nordsken.
Det traditionella LAN:et hölls inte i år. Istället ersattes det av den digitala hallen, där det fanns prova på-aktiviteter och turneringar. Pia Enroth, projektledare, berättar att detta uppskattades:
– Vi fick mycket positiv feedback här, och köerna var långa.
Det mest uppskattade evenemanget var SM i cosplay.
– Där fyllde vi i princip läktarna, vilket kändes väldigt roligt. Vi har fått väldigt positiv feedback från utställare också, som berättade att de hört mycket positivt om Nordsken, säger Johan Linder.
Besökarna kom dels från hela landet, dels från utlandet.
– Det här sätter Skellefteå på kartan.
Arrangemanget genomförs till största del av ideella krafter. I år arbetade 150 personer med att få ihop mässan, vilket är hälften så många som 2019. Entrépriset var aningen högre i år än sist, vilket beror på att kostnaderna stigit, berättar Johan Linder.
– Det är för tidigt att säga hur det gick ekonomiskt i år. Det kan bli tufft, men vår stora förhoppning är att återkomma även nästa år. Det vill alla involverade.