Det säger Maria Broman, vd för Visit Skellefteå som arbetar med att göra Skellefteå attraktivt som destination. En del i uppdraget är marknadsföring av evenemang mot privatpersoner.
– Vår roll brukar då att vara att blocka hotell, koordinera busstransfer och liknande. Men i och med att Nolia inte gjort så mycket konsumentinriktat har vi inte varit inblandade i själva marknadsföringen.
Maria Broman har varit vd för destinationsbolaget en stor del av tiden för Skellefteås delägande av Nolia.
– Personligen tycker jag att Nolia ska ta en mycket större plats i Skellefteå. Det händer väldigt mycket här. Nolia kan profilera sig – och det behöver inte vara en kopia på det som finns i Umeå eller Piteå. Nolia måste hitta sin plats i Skellefteå och jag skulle gärna se att det sker tillsammans med våra mindre lokala arrangörer, säger hon och konstaterar att marknaden inte är mättad men att det gäller att hitta det som är unikt och sticker ut.
Senaste verksamhetsåret då Nolia AB gick som vanligt, 2019, skickade de ut 37 pressreleaser om Umeå, en om Piteå och noll om Skellefteå.
– Nolia får svara upp på det mot sina ägare och sin styrelse. Från ett Skellefteåperspektiv vill vi självklart att det ska göras mer bra saker i Skellefteå. Vi ser hur evenemang driver inresande.
Maria Broman pekar på framgångar som Skellefteå haft med utställningarna om Titanic och dinosaurer som tillsammans lockade 90 000 besökare, lika många som en Stora Nolia-mässa.
– Drygt 70 procent av besökarna kom från andra kommuner. Det är klart att det fick positiva effekter för våra boendeanläggningar och restauranger, men också för den lokala handeln och för andra besöksmål, säger Broman och konstaterar att det handlar om samarbete.
– Och då inte bara mellan arrangörer utan jag tror också på fler samarbeten kommunerna mellan. Är det något som pandemin sätter fingret på är att vi måste bli ännu bättre på att samarbeta och vi måste tänka ännu smartare i framtiden.
Anja Palm har jobbat vid näringslivskontoret i Skellefteå sedan 2014 och blev i höstas ny näringslivschef. Hon berättar att de träffar Nolia regelbundet.
– Jag har på samma sätt en dialog med Nolia som med andra företag. Vi ser på Nolia som vilken konferens- och mässarrangör som helst och de arbetar på samma villkor som andra. Nolias personal är ofta på plats på våra morgonmöten och vi för en dialog med dem och deras personal.
Då Skellefteå gick med som delägare 2012 pekades det på att det inte fanns någon ”som vill eller kan axla rollen som mässarrangör i kommunen.”
– Jag tror absolut att lokala företag i Skellefteå har kapacitet att arrangera mässor. Vi har flera som gör större konferenser och därifrån är steget att göra en större mässa inte så stort. Det är viktigt att Skellefteå är en attraktiv plats för stora konferenser, såväl internationella som nationella, och även det som sker runtom för hotell och restauranger, säger Palm.
– Stora evenemang och konferenser är jätteviktiga oavsett arrangören. Det är sådant som stimulerar tillväxt, fortsätter hon och betonar:
– Nolias framtida roll i Skellefteå är ytterst en fråga om politiska beslut och viljeinriktningar.
Nästa del:
Nolia får kritik av Företagarna och Svenskt Näringsliv.