Norran träffar Niklas Ståhl dagen efter den stora snösmockan. Han har varit igång sedan fyra i morse med väghyveln Hulda, en av tre hyvlar som används i kommunen. Idag ligger fokus på att få undan det mesta av den enorma mängd snö som täcker Skråmträskvägen.
– Jag tar bara där det är värst och försöker rädda jultrafiken lite grand, säger Niklas.
Bakom honom bildas det snabbt köer och det blir tydligt att i det här jobbet är det bra att behålla lugnet. Efter tio år som väghyvlare och tolv år som traktorförare innan dess, är det inget problem för Niklas.
– Jag tänker att bilköer får det vara, de får ju en mycket bättre väg därbakom än de som är framför.
Även om han inte är den som stressar upp sig, upplever han att trafiken blivit mer intensiv och hetsig de senaste åren och nu vill han och kollegorna göra bilister uppmärksamma på problemet. Det finns mycket de kan göra för att underlätta snöröjarnas arbete, menar Niklas.
– Med små enkla medel kan du göra stor skillnad för oss. Många kör så otroligt nära och det uppstår onödiga situationer där jag måste stå och vänta. En hyvel som står still är ju inte särskilt effektiv.
Han säger att det främst handlar om tydlighet, till exempel att använda blinkers i rondeller och korsningar och visa i god tid hur du tänker svänga, även om du står bakom. Det är också viktigt att lyfta blicken.
– Vi syns på långt håll så om det är trångt, stanna i en vägkorsning där det går att mötas på ett säkert sätt. Och om du ligger bakom och jag kör in på till exempel en busshållplats, då är det för att du ska kunna köra om. Då behöver du inte följa efter.
Han påminner också om att det finns en anledning till att väghyvlar kör med helljuset på och att det inte leder någonvart att blända tillbaka.
– Det är vår arbetsbelysning och vi måste kunna se vad vi håller på med.
Den som tror att det är Hulda och hennes instrument som gör hela jobbet får tänka om – det krävs mycket av föraren som måste vara på tårna och uppmärksam på vad som sker på vägen. Nya situationer uppstår ständigt och Niklas säger att han lär sig saker hela tiden.
– Det är många bedömningar som ska göras och många beslut som ska fattas per minut. Och så gäller det att känna sig för. Man ska köra så hårt det går utan att köra sönder något, alltså vara våldsam men ändå mild, säger han och skrattar.
Förutom den ökande trafiken, är även det förändrade klimatet en utmaning. Vädret skiftar mer och är mer extremt, något som märks tydligt vid kusten.
– Det är en annan typ av snö, den är blöt och tung och det kommer större mängder på en gång. Temperaturväxlingarna gör att vi får sanda otroligt mycket mer nu än tidigare.
Visst kan det klagas en del på snöröjningen men Niklas tycker att han får mycket positiv feedback också, framför allt från yrkeschaufförer. Han stortrivs med jobbet och känner sig tillfreds varje gång han fått till vägen som han vill ha den.
Nu går den här arbetsdagen mot sitt slut och Niklas har ett par sista uppmaningar till sina medtrafikanter innan det är dags att ta helg.
– Rör er aldrig under skopan, och håll avstånd! Jag har testat att gå från 11 km/h till stillastående på en halv meter. Det kan ta tvärstopp även för en hyvel.
Och så en hälsning till alla barn:
– Vinka gärna till den som kör. Se till att du får en vinkning tillbaka – då vet du att du blivit sedd.