En medborgare hade föreslagit trafikljus eftersom korsningen är så olycksdrabbad.
Men just det förslaget avslogs, eftersom trafikljus inte anses var en lämplig lösning.
Att korsningen är olycksdrabbad är ett faktum. Mellan åren 2012 och 2018 har det rapporterats 21 olyckor till polis och/eller sjukvård. Rekordåret var 2018 med sex olyckor. De flesta blev klassade som lindriga.
Totalt blev 25 personer skadade i de 21 olyckorna. Ingen person omkom.
Trafikavdelningen på Skellefteå kommun konstaterar att det dagligen kommer 5 259 fordon från ena hållet och 6 885 från andra hållet på Östra leden. Det anses inte vara för mycket för en huvudled.
Däremot har Torsgatan dubbelt så många inkommande fordon som vore lämpligt. Därifrån ansluter 6 125 och 7 101 fordon per dag, alltså fler än på huvudleden.
På grund av att så många fordon har stopp- eller väjningsplikt anses korsningen inte bra, utifrån en nationell norm som brukar användas.
Sänkt farten
Vad som hittills gjorts i försök att minska olyckorna är att tillåten fart har sänkts till 50 kilometer per timme, och omfattande siktröjning.
I kommunens femårsplan är det budgeterat för åtgärder år 2024/20225. Vad som ska göras är inte bestämt eftersom de dröjer så länge.
Men samhällsbyggnadsnämnden vill inte vänta. Vid måndagens möte bestämdes att man beställer en utredning redan nu.
– Det är en problematisk korsning. Vi vill veta om det är något som går göra redan nu, så vi slipper vänta ända till 2024, säger Sara Keisu (S), som är nybliven ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.