”Nedskärningarna genomförs väldigt fort”

En tjänst påverkas i Skellefteå när Arbetsförmedlingen bantar sin förvaltningsavdelning. Men många fler uppsägningar väntas. ”Vi kommer att bli färre”, säger Anders Eriksson till Norran.

Mattias Lindh, sektionschef vid kontoret i Skellefteå.

Mattias Lindh, sektionschef vid kontoret i Skellefteå.

Foto: Jeanette Lövgren

Skellefteå2019-03-27 14:04
undefined
Mattias Lindh, sektionschef vid kontoret i Skellefteå.
Arbetsförmedlingen: ”Behöver mer tid att förhandla var kontoren ska vara öppna”Ovisst läge för Arbetsförmedlingen i Norsjö och Malå

Myndighetens förvaltningsavdelning bantar som en del av det stora nedskärningspaketet som myndigheten genomför. SVT rapporterade på tisdagen att verksamheten, som i dag bedrivs vid 24 kontor, koncentreras till endast sju kontor.

Arbetsförmedlingen i Skellefteå är ett av kontoren som påverkas.

– Det handlar om en anställd som arbetar på förvaltningsdelen. Det är inga stora volymer, säger Anders Eriksson, arbetsförmedlingschef för kontoren i Skellefteå och Norsjö.

Turordningsregler

Han förväntar sig däremot att en hel del tjänster försvinner från kontoret i Skellefteå.

– Jag kan inte säga någon siffra i nuläget. Det jag tror kan hända är att vi får en målbild om hur stort kontoret i Skellefteå ska vara. Men vi kommer att bli färre, jag blir väldigt förvånad om vi inte blir det, säger Anders Eriksson och fortsätter:

– Arbetsförmedlingen är rikstäckande och när man går in med varsel måste man följa turordningslistor. Frågan är hur de delas in, om det handlar om postort eller ett större geografiskt område.

Ovissheten och oron har skapat en tung stämning på kontoret.

– Den är tuff. Redan förra året gick vi ner nästan 20 medarbetare på det här kontoret. I och med varslet vet vi inte hur många som sägs upp här, men det kommer att bli fler än de som är kvar här just nu, säger Mattias Lindh, sektionschef vid kontoret i Skellefteå.

undefined
Mattias Lindh, sektionschef vid kontoret i Skellefteå.

Går snabbt

Han menar att nedskärningarna genomförs väldigt snabbt och att myndigheten har svårigheter med att hinna anpassa sig.

– Arbetsförmedlingen utvecklar digitala tjänster till arbetssökande och det är jättebra, det har alla myndigheter, men kunderna har inte förflyttat sitt beteende och ärenden till det digitala. Vi har fortfarande väldigt många kunder i behov av personligt stöd. Tjänsterna som regeringen har intentionen att upphandla med privata aktörer är inte på plats ännu, så vi jobbar just nu med kunder som har stora behov men vi har inte förutsättningar och resurser att möta upp det på ett sätt som behövs.

Vad är det senaste du har hört från Stockholm om hur förhandlingarna går?

– Att man inte är klar när det gäller kontorsnäten. Man behöver mer tid på sig för att förhandla var kontoren ska vara öppna och var de ska stängas, säger Mattias Lindh.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!