Synpunkterna på detaljplanen berörde saker som lämpligheten om ytterligare industri i området, buller och lukt, skogsridå i östra delen av planområdet, strandskyddet, samt föroreningar i marken, med mera. Efter samrådet har mer än ett dussin ändringar av planförslaget gjorts med allt från justering av plangräns till trafikområde för befintlig väg och järnväg, samt förtydliganden gällande strandskyddet.
Syftet med detaljplanen är, enligt Skellefteå kommun, att utvidga och förnya delar av Port of Skellefteå. Hamnområdet kan inrymma kombiterminal, spår, lastning-, lossning-, och lagerytor samt kontors- och lagerlokaler. Planen syftar också till att ge plats för verksamheter med industriell karaktär.
En etablering stoppades under hösten 2021 på grund av den befintliga detaljplanen från 1974. Då meddelade mark- och miljödomstolen en mellandom om önskemål från Piteföretaget Wibax att etablera produktion i den så kallade oljehamnen. Domstolen pekade på att marken där, enligt detaljplanen, är för ”upplagsändamål” och skrev att det därmed ”inte finns lagliga förutsättningar att meddela tillstånd till ansökt verksamhet”.
Skellefteå kommun har berättat att det även finns intresse från andra aktörer att etablera sig där genom dess läge i direkt anslutning till hamnen. ”Industriell verksamhet som har behov av god infrastruktur i form av hamn och järnväg kan med fördel lokaliseras till detta planområde. ”, skriver Skellefteå kommun och fortsätter:
”Vidare är också syftet att bekräfta den befintliga småbåtshamnen som finns i planområdets nordöstra del samt säkerställa bevarandet av naturmark i planområdets norra del.”
Företaget Afry har gjort en miljökonsekvensbeskrivning för området. Under ”Stor påverkan” sägs att landskapsbilden förändras och att det nya industriområdet kommer att vara synligt åt alla vädersträck. Under rubriken ”måttligt negativ konsekvens” landar havsstrandmiljön, sjöar och småvatten, terrester. naturmiljö och biologisk mångfald, buller, samt luftmiljö Förslaget bedöms ge liten negativ konsekvens för trafik, risk och säkerhet medan det innebär obetydlig eller positiv konsekvens för förorenade områden, dagvatten och vattenmiljön.
I förslaget till detaljplan finns också en redovisning av förekomsten av rödlistade eller skyddade arter i området baserade på inventeringar.