Närtrafik införs för byar på landet – så ska den fungera

Det införs ett nytt system för närtrafik i Skellefteå kommun. Två gånger i veckan kan man bli hämtad i sin by för att åka och handla eller gå till frissan. Dessutom blir det möjligt att åka med skolbussarna. Det förslaget godkändes av kommunstyrelsens arbetsutskott i dag.

Mest troligt blir det taxibilar som hämtar upp folk som beställt resa.

Mest troligt blir det taxibilar som hämtar upp folk som beställt resa.

Foto: Roine Sandlén, arkivbild

Skellefteå2019-03-05 13:39

Det var politisk enighet om dessa åtgärder i utskottet, där S, V, M och C deltog i dagens möte.

Det innebär att kommunfullmäktige mest troligt klubbar åtgärderna senare i vår, och då är en två år lång stridsfråga avgjord till landsbygdens favör.

Protesterna började när kommunen skulle lägga om sin kollektivtrafik, och Norran uppmärksammade att man inte längre skulle få åka med skolbussarna. Protesterna som följde ledde till att kommunfullmäktige gav uppdrag till nya utredningar.

Det är dessa som nu är klara och är på väg tillbaka till fullmäktige för beslut.

undefined
Mest troligt blir det taxibilar som hämtar upp folk som beställt resa.

När det gäller anropsstyrd trafik har sådan funnits tidigare, men varit mycket lite nyttjad. Det finns många linjer som täcker landsbygden, men som inte har koppling till några andra bussar och inte leder fram till någon serviceort. Under 2018 nyttjades den till en kostnad om 242 772 kronor, de flesta resor gick till/från järnvägsstationen i Jörn.

Minst en kilometer

Det nya systemet blir zonindelad närtrafik, ett system som bland annat finns på Gotland.

Alla får åka med som har längre än en kilometer till en reguljär busshållplats. Man ringer och förbeställer resan hos Länstrafikens reseservice. När resan är planerad får man ett meddelande om när man ska befinna sig på sin upptagningsplats.

Varje by får en eller flera upptagningsplatser, så man blir alltså inte hämtad i hemmet även om det är en taxi som samlar upp. Orsaken är att resorna inte ska konkurrera med taxi och färdtjänst.

Fast tid i samhället

Till serviceorten ska man anlända klockan 10.00. Det är en fast tid, så att alla kan ha förbokat tider hos hälsocentralen, tandläkaren eller frissan. Avresan hem är också fast, klockan 13.00.

Man får bara skjuts till sin närmaste serviceort. Resorna erbjuds två gånger i veckan.

Uppsamlingen sker troligast med taxi, och den kör runt och hämtar alla på smartaste vis.

Man betalar samma taxa som länstrafiken använder för vanliga bussresor och som är anpassade efter avstånd.

Genom att folk anländer till de olika samhällena två gånger i veckan, finns det chans för den ortens affärer att ha öppet just då, kanske med ett ökat utbud.

Även skolbussarna

Utöver detta ska det också finnas möjlighet att åka med skolbussarna. Där har dock skolorna vetorätt, eftersom de i grunden är de som beställer och betalar för bussarna.

Den anropsstyrda trafiken har som syfte att ge serviceresor till grundläggande samhällsservice. Upphämtningsresorna är så planerade att de görs under lågtrafik. Därför passar de inte för arbetspendling, och de ska inte heller ersätta färdtjänst eller sjukresor.

Om en person per område och erbjuden dag åker med närtrafiken kommer den att kosta 1 400 000 kronor per år för kommunen.

Önskade kompletteringar

Underlaget i det här förslaget ska nu kompletteras innan frågan tas upp i kommunstyrelsen.

Sista ordet har kommunfullmäktige.

Resorna

Går till dessa orter

Burträsk: Måndag och onsdag.

Lövånger: Tisdag och torsdag.

Bureå: Måndag och onsdag.

Skellefteå: Tisdag och onsdag (endast för de som har närmast till Skellefteå)

Boliden/Jörn: Måndag och onsdag.

Kåge: Tisdag och fredag.

Byske: Tisdag och fredag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!