Napat brinner för modersmålet

Över 30 elever i Skellefteå kommun undervisas i sitt modersmål thai. Deras lärare Napat Khiyapat kan nu prisas för sitt arbete. ”Det är ett fantastiskt jobb” slår hon fast.

Napat Khiyapat, 
modersmålslärare i thai i 
Skellefteå kommun, är nominerad till priset Guldäpplet

Napat Khiyapat, 
modersmålslärare i thai i 
Skellefteå kommun, är nominerad till priset Guldäpplet

Foto: Elin Ala

Skellefteå2019-09-11 07:00
undefined
Napat Khiyapat, 
modersmålslärare i thai i 
Skellefteå kommun, är nominerad till priset Guldäpplet

Sedan 2011 har Napat Khiyapat jobbat som modersmålslärare och studiehandledare i thai i Skellefteå kommun. Och det är ett yrkesval som hon aldrig har ångrat.

– Det är ett fantastiskt jobb. Alla elever är olika och är på olika nivåer och man lär sig hela sig tiden nya saker, samtidigt som eleverna gör det.

Napat är stationerad på Sjungande dalens skola. Ungefär tio elever har hon lektioner med i skollokaler – 23 elever undervisar hon via fjärrundervisning på datorn.

– Det innebär att fler elever kan delta även om de går på en skola långt bort. Till exempel om det är en enda elev i Burträsk, då kostar det för mycket att skicka en lärare dit för att undervisa i kanske 40 minuter. Då blir det här bättre.

En fördel med fjärrundervisningen som Napat lyfter fram är elevernas chans att få lära känna elever från andra skolor.

– Sedan är oftast modersmålsundervisningen efter lektionstid, då de andra får gå hem från skolan. Så det gäller att ha en inkluderande undervisning, att använda mycket digitala verktyg och göra eleverna intresserade.

undefined
Napat håller i en hel del undervisning på distans – här visar hon delar av tekniken med delar av sina kollegor på modersmålsenheten.

Napat ser modersmålsundervisningen som en viktig del av skolans verksamhet.

– Det är viktigt att behålla modersmålet, det är en del av ens identitet och kultur. Åker man Thailand och inte kan prata med till exempel mormor och morfar, det blir inte bra. Kan man inte språket då blir man utanför, säger Napat och fortsätter:

– Har man just kommit till Sverige, då är det bra om man även får undervisning i modersmålet. För kan man det på ett bra sätt, då ökar förutsättningarna att lära sig svenska.

Napat Khiyapat är nominerad till priset Guldäpplet (se faktaruta nedan).

– Det är hedrande. Jag blev glad av det här nomineringen – det är ju alltid trevligt att få uppskattning för det man gör, säger Napat.

– Vi modersmålslärare jobbar mycket med digitala verktyg, så det är inte bara en ära för mig, utan även för oss som grupp.

Vad är det som har gjort att just du är nominerad?

– Jag jobbar mycket med digital undervisning och jag delar med mig mycket till mina kollegor. Jag har till exempel skapat en del färdiga power points som man kan ändra till andra språk. På vissa språk är det svårt att hitta gratis material, till exempel i dari och swahili.

Napat har även en egen blogg i ämnet.

– Jag började med den redan 2011, då jag började jobba som modersmålslärare. Och när jag förra läsåret blev utsedd till förstalärare, då kände jag att jag borde börja publicera oftare.

Guldäpplet

Ett lärarstipendium som delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält.

Stipendiet delas ut av stiftelsen Yngve Lindbergs Minne.

Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras på Bokmässan i Göteborg. Fredagen den 27 september koras årets pristagare på Bokmässan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!