Kanske har du sett det stora tältet under Parkbron och undrat var som försiggår. Svaret är att Skellefteå kommun låter måla sin bro, och det görs nu på sensommar och höst.
Den 111 år gamla bron är byggd av stål och sektionerna vilar på fundament i älven. Det gick åt mycket stål när den byggdes och det är tätt mellan stag och nitar. Mycket som kan rosta med tiden, alltså.
– Den var dimensionerad med dåtidens sätt att beräkna. Broar byggdes på det viset när vattendragen var breda, säger Tomas Nilsson, projektansvarig på kommunen.
Fackverk kallas det när raka delar läggs på stöd som går ner till fast mark. Även Karlgårdsbron byggs på det viset kan vi tillägga, även om man med dagens sätt att beräkna kan göra mer smäckra konstruktioner.
Senast Parkbron målades om i sin helhet var 2008 och nu är det dags för bättringsmålning. Ställen där det skymtar rost eller finns sprickor letas upp och slipas. Sedan läggs det på ett lager grundfärg och ett lager slutfärg.
Platserna där det rostat är främst där körbanan av betong möter stålet, samt i vinklar där värme och kyla har vållat sprickor.
Man kan tro att resultatet skulle bli fläckigt, men vid ett närmare studium under bron så ser vi knappt var den nya ljusgrå färgen är, trots att vi bara står någon meter ifrån.
– Den nya färgen är lite glansigare, det är enda skillnaden, säger Tomas Nilsson, projektansvarig på kommunen.
Firman Nymålat gör jobbet och de har tre målare på plats. Arbetena med att slipa och måla började efter semestern, och det ska vara klart i oktober.
Simon Lundmark är en av målarna och han säger att jobbet är annorlunda än vanlig målning som han oftast gör i lokaler eller bostäder.
– Det gäller att ha ordning på var man har varit så man inte missar något ställe, säger han.
Lyckligtvis är grundfärgen av en mörkare nyans än slutfärgen, annars skulle partierna inte gå hitta åt. Det är relativt lite som målas om jämfört med den totala mängden stål som finns under den stora och långa bron.
Men dyraste momentet är inte måleriarbetet utan det är byggandet av ställning, som drar cirka 75 procent av arbetskostnaden.
Ställningen är komplex eftersom den hänger under bron, är tre våningar hög och måste anpassas till det trånga utrymmet där balkar och stag går i alla riktningar.
Tre ställningsbyggare som arbetar åt firman Alltum är där på heltid. Den flyttas hela tiden och vid Norrans besök har rivningen av den första delen redan börjat, och ställningen flyttas längre ut över älven.
– Över fundamenten kan ställningen stå på dem, men på all annan plats hänger den i stora stroppar, säger Tomas Nilsson.
Den som rör sig över bron märker knappt vad som pågår under den. All trafik kan pågå som vanligt, och det enda som skiljer är en tillfällig trapp som hänger utanför broräcket.
Runt ställningen har det hängts ett tält av tunn duk som släpper igenom ljus. Den är främst gjord för att slipdammet inte ska spridas, men är också bra skydd mot drevande regn. Mot slutet kan det också bli aktuellt att ha värme i tältet.
– Det var tänkt att målningen skulle göras under sommaren, men anbudsförfarandet drog ut på tiden, och därför hamnade vi in på hösten, säger Tomas Nilsson.
Kommunen har avsatt nio miljoner för arbetena. I summan ingår även projektering samt de dykarbeten som har gjorts.