Mycket händer då Norrbotniabanan byggs

Järnvägsplanerna för Norrbotniabanan från Dåva till Skellefteå centrum kan genomföras rakt av. Inte på någon punkt har regeringen gett Trafikverket bakläxa. Nu ska flera fastigheter lösas in. ”Vad händer härnäst? Jag tycker de ska höra av sig”, säger fastighetsägaren Lars Andersson.

Kartbilden ger den exakta sträckningen av Norrbotniabanan. Ovanför ser vi en bro över Bockholmsvägen. Till vänster ser man hur järnvägsbron svänger in över Skellefteälven och under den är centrala Skellefteå där Norrbotniabanan passerar E4.

Kartbilden ger den exakta sträckningen av Norrbotniabanan. Ovanför ser vi en bro över Bockholmsvägen. Till vänster ser man hur järnvägsbron svänger in över Skellefteälven och under den är centrala Skellefteå där Norrbotniabanan passerar E4.

Foto: Montage/Trafikverket

Skellefteå2023-12-08 18:00

Norran har tagit del av de sex beslut som togs efter överklagandena. I alla sex fall så skriver man: ”Det har inte framkommit något som föranleder regeringen att göra någon annan bedömning än den som Trafikverket har gjort.”

– Vi är glada och stolta. Det visar på att vi gjort riktigt bra avvägningar och det underlättar det fortsatta arbetet. Det är väldigt ofta en plan får något påpekande, säger Lars Bergdahl, projektchef hos Trafikverket.

undefined
Lars Bergdahl, projektchef för Norrbotniabanan hos Trafikverket.

En av de första åtgärderna blir att lösa in fastigheter längs sträckan.

– Det kommer att ske i närtid. Jag skulle tro att de första kontakterna tas redan idag (läs fredag). Vad gäller stämningsansökan mot Trafikverket av fastighetsägare måste vi först rådgöra med Trafikverkets jurist, vi vill göra rätt i de fallen, säger Lars Bergdahl.

Reaktioner bland de boende är en lättnad.

– Skönt att det är över.

Det säger Lars Andersson, en av de boende på Mjölnargatan som inte fått sina boenden inlösta av Trafikverket och nyligen stämde myndigheten på grund av detta. Samtidigt är han besviken på Trafikverket.

– Jag har inte fört ett ljud från dem trots att beslutet kom i går. Jag mejlade min kontaktperson i går och har ännu inte fått något svar.

Det var strax före lunch på fredagen. Besked om regeringens beslut fick han via media på torsdagen.

– De vet att vi har väntat på det här i ett år.

Nu hoppas han att de ska fått inlösen och gärna före jul.

– Så fort planerna vinner laga kraft är det sagt att vi ska få ut tio procent av värderingen direkt.

Han svarar varken ja eller nej på frågan om de fortsatt kommer att stämma Trafikverket för att de inte löst in fastigheterna, vilket de boende anser att Trafikverket utlovat tidigare.

– Det som inte är klart är räntekostnaderna vi haft under tiden med dubbla boenden. Det är klar att får vi inte det kan det bli en fortsättning på det.

undefined
En skiss över hur Grenvägen är tänkt att dras från rondellen ner till Östra Nygatan. Det gröna intill är gång- och cykelväg.

Vad innebär då planen? I korthet så finns en del tydliga förändringar.

Om vi utgår från centrala Skellefteå och följer järnvägen söderut så kommer ett stort ingrepp att ske vid Myranrondellen. Det blir en ny passage för Grenvägen med anslutning till Östra Nygatan och en ny rondell byggs. Två fastigheter har kommunen löst in för den nya lösningen. Nuvarande Grenvägen stängs.

Järnvägen flyttas längre bort från älven vilket innebär att den största inlösen av fastigheter kommer att ske vid Mjölnargatan. Hela Järnvägsleden flyttas i sidled norrut mellan Moröskolan och korsningen till Getbergsvägen. Totalt byggs det tio järnvägsbroar och fem vägbroar från Södra Tuvan till Skellefteå centrum.

undefined
En översikt för Norrbotniabanans dragning.

Den största och mest omdiskuterade bron går över Skellefteälven och ansluter vid Tuvan. Här ville man i en av överklagandena flytta järnvägen ännu närmare Järnvägsleden. Trafikverket skriver som svar i överklagandet: ”Järnvägen och den nya sträckningen av Tuvagårdsvägen har placerats så nära väg 372 som möjligt.” De hänvisar även till att kurvan inte kan göras skarpare.

På södra sidan älven så kommer en bit av Bockholmsvägen att flyttas i sidled och byggas om. Och det blir fler vägar som berörs. Där Norrbotniabanan passerar E4 söder om Hästhagen blir det en lång bro som även innefattar Hundtjärnbäcken. Vid Innervik anläggs en bro över Tjärnbäcken och anslutande våtmarksområde. Det blir järnvägsbroar över vägarna 821, 824 och 826, det blir även lite ombyggnationer av väg 821 och 826 då anslutningen till E4 ska förändras.

undefined
Skellefteå kommun arbetar med hur Bureås resecentrum ska se ut.

I Bureå kommer ett resecentrum att byggas. Norrbotniabanan kommer att dras väster om och nära intill E 4. Det blir även en 14 meter bred och 200 meter lång bro med två spår över älven innan man kommer till perrongen. På stationen kommer det att finnas tre spår med en mellanplattform.

Söder om Bureå, vid Häggnäs, överklagades dragningen av järnvägen. Trafikverket hänvisar till att finns mycket höga naturvärden väster och norr om byn. Järnvägen dras därför närmare bebyggelsen. Här behövs även en del broar. Det blir järnvägsbroar över vägarna 747, 768 och 820. För vägarna 750 och 818 blir det vägbroar. Delar av vägarna 818 och 820 kommer inte längre att vara allmän väg. Vid vattendragen Lillån/Kvarnbäcken, Lillån/Ängesbäcken, Stavvattsbäcken och Huggbäcken anläggs broar med öppningar för passage.

Längs hela sträckan skär järnvägen över enskilda vägar och där kommer man att bygga om ett flertal.

Fakta

Regeringen har beslutat att avslå de sex överklagningarna. Järnvägsplanerna vinner då laga kraft. Det vill säga att planerna är fastslagna och inte längre kommer att gå överklaga.

Tidigare uppgav Trafikverket att Norrbotniabanan till Skellefteå ska vara byggd 2032.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!