Morgonmötet - Klockan tickar för utsatta branscher

Det digitala Morgonmötet som Skellefteå kommun arrangerade under fredagen kom helt och hållet att handla om effekterna av coronakrisen. Några av de värst utsatta grupperna är besöksnäringen, restauranger, skönhetssalonger och företag som inte är sjukvård och som säljer hälsovårdstjänster. ”Här driver vi en hård linje från Företagarna om att det måste komma ett särskilt stöd”, säger Günther Mårder, vd för Företagarna.

Morgonmötet genomfördes den här gången digitalt.

Morgonmötet genomfördes den här gången digitalt.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2020-04-03 14:47
undefined
Maria Broman, Visit Skellefteå, var en av talarna på det digitala Morgonmötet.

Günther Mårder betonar att för den här typen av företag som tappat 70-100 procent av sin omsättning räcker det inte med regeringens krisåtgärder.

– Tillsammans med Svenskt Näringsliv och Entreprenörskapsforum arbetar vi nu för fullt för att hitta bra lösningar för den här gruppen som vi kan presentera för regeringen, berättar han.

undefined
Morgonmötet genomfördes den här gången digitalt.

Günther Mårder konstaterar att den situation som svenskt näringsliv nu befinner sig i inte skapats av marknaden utan att den är politiskt betingad.

– Därför är det politikerna har ansvaret att ta oss ur krisen.

Han menar att det är mycket bråttom för regeringen att komma till skott.

– Annars kan vi närmaste veckorna vänta oss att konkurserna står som spön i backen.

Mats Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv, presenterade en enkätundersökning som de genomfört bland sina medlemmar i Västerbotten och som också visade alarmerade siffror.

– I den svarade 38 procent att de i viss utsträckning har finansieringsproblem och 14 procent i hög utsträckning. Nu måste det komma snabba beslut från regeringen. Här går det inte att satsa på lösningar med långa handläggningstider. Pengarna måste snabbt ut till företagen som är i kris. En stor fördel i det här svåra läget är att Sverige har mycket goda statsfinanser, säger han.

Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, berättade om en undersökning som de gjort bland sina medlemmar. I den uppgav 44 procent av medlemmarna att de tappat 50 procent av omsättningen

– Undersökningen avslutades den 27 mars och situationen är idag ännu allvarligare. Vad vi nu ska göra är en regional undersökning för att få en ännu bredare bild.

undefined
Maria Broman berättar att Visit Skellefteå får många samtal från förtvivlade medlemmar.

Hon berättar att Visit Skellefteå får många samtal från förtvivlade medlemmar.

– Restaurangerna funderar om det löns att öppna en uteservering och de som driver sommarcaféer har samma funderingar. Men kanske är det så att den här sommaren blir en sådan där vi satsar mer på att hemestra och upptäcka utflyktsmål i vår närhet.

När det gäller beläggningen på hotellen så har den ändå inte gått ner till noll.

– I stan ligger den på 20-25 procent vilket är betydligt bättre än i våra grannstäder. Det beror till stor del på alla investeringar och byggprojekt som pågår i Skellefteå, berättar Maria Broman.

När det gäller mötesbranschen tror hon att coronakrisen har fått många att tänka om, vilket kan bli ett mönster i framtiden.

– Jag tror att det blir ett slut på endagsmötena på Arlanda. Det kan man istället lösa via digitala medier. När man väl träffas så blir det högre kvalitet på mötena. Detta är ju också bra sett ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Maria Broman.

Mötet avslutades med att Johan Fahlgren, Norma Coffee House, Petra Liuski, Hello Future och Josefin Lundberg, Skellefteå Science City, tre av initiativtagarna till Backa Skellefteå, berättade om idéer som kommit fram via detta. Den senaste är ”Backa en Syrra ” som Norran idag berättar om i en annan artikel. Det handlar om att man kan swisha pengar till Visit Skellefteå som sedan ser till så att mat från restauranger levereras till vårdpersonal som är tungt belastade under coronakrisen och dessutom ger det inkomster till restaurangerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!