När Norran pratar med Ulla Stenlund vid 16-tiden på måndagen säger hon att planet fortfarande står på plattan – med öppen dörr, men att SAS inte tar ombord dem.
– Det strider tydligen mot deras regelverk och det känns också lite surt, menar Ulla Stenlund.
Hon är född och uppvuxen i Myckle utanför Skellefteå men bor i Malmö sedan många år tillbaka. Hon och systern har varit hemma för att fira sin bror som fyller jämnt.
– Mamma bor på Prästbordet så det kändes bra att ta flygbussen från Stiftsgården, säger hon och fortsätter:
– Det är väldigt många uppgivna människor här på flygplatsen nu. Folk som missar anslutningsflyg och en som förlorar en halv kursdag som redan är betald.
För Ullas del blir det att börja ringa för att lösa logistik för djuren på hennes gård i Malmö. Hennes syster har hunden på pensionat och bilen på parkering. Det kommer att kosta henne minst 1 500 kronor.
– Nu undrar vi: Vem tar ansvar för alla omkostnader? SAS tar inget ansvar så frågan är om vi måste boka om alla våra biljetter.
Hon säger också att resenärerna som väntade på flygbussen ringde upprepade gånger för att försöka få svar på vad som strulat.
– Man står och väntar på en flygbuss men har inget telefonnummer att ringa när bussen inte kommer. Då ska man googla på Skellefteå buss hemsida, hittar ett nummer och får svaret: ”Detta nummer kan inte nås”.
De ringde även till Skellefteå Airport som skulle försöka få tag på ansvariga vid Skellefteå buss.
– Jag klarar inte av det som inte fungerar, jag bor i Malmö och alla pratar om Skellefteå som växer, men de kan inte sköta logistik och det är inte första gången, säger Ulla Stenlund och fortsätter:
– Själv är jag frisör och har bokade tider. Sedan har jag anlitat folk som tar hand om hästar och hund, katt och gård och har lejt folk. Nu måste jag ringa och lösa det.
Hon frågar sig också hur man ska kunna flyga till och från Skellefteå och resa miljövänligt, undvika att ta egen bil.
– Om Skellefteå ska sticka ut och vara inbjudande, kan man inte vara så här oproffsig.
Nästa flyg från Skellefteå har avgångstid 19.30.
– Det blir många missade åtaganden och stora kostnader för det här. Vem tar ansvar för det, frågar sig Ulla Stenlund.
Marie Larsson, vd vid Skellefteå buss säger:
– Vi har haft it-haveri och vår planering har inte gått som den ska.
– De allra flesta som missade flyget är ombokade till planet som går 19.30 ikväll. Reseproducenten har hjälpt till att boka om. Vårt huvudfokus är att hjälpa i det akuta skedet med nya biljetter, boka om, hålla flyg och så långt det är möjligt lösa problem som uppstår.
Hon förklarar att det varit fel tider på de tidtabeller som kommit ut. Hon förklarar att det varit misspass mellan flygets avgånger och avgång för flygbussarna.
Hur ser du på resenärernas situation och att de exempelvis missat åtaganden, anslutningsflyg och annat?
– I nuläget så fokuserar vi på att lösa det akuta.
Kan du förstå att folk är upprörda?
– Självklart. Det är klart att de har fog för att vara upprörda. Sådant här händer nästan aldrig.
Hur gör ni i nästa skede för att undvika upprepning?
– Nu kollar vi så att vi har rätt avgångar, lösa det mest akuta, som sagt.