Ilska på Northvolt: ”Vi fick bara smörgåstårta”

När batterifabriken Northvolt tackar sina anställda med att dela ut presentkort för tio miljoner kronor kan det tyckas som en god nyhet. Men det tycker inte alla anställda: ”Vi är väldigt besvikna”, säger en person som Norran pratat med.

Många anställda på Northvolt blev besvikna när de blev utan presentkort.

Många anställda på Northvolt blev besvikna när de blev utan presentkort.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2024-06-03 12:28

Anledningen är den ökade produktionen på Northvolt Ett som företaget nu vill tacka sina anställda för. Det gör företaget genom att dela ut över 3 000 lokala presentkort till ett värde av 4 250 kronor. 

– Det är bara en del av fabriken som får presentkort. Det är flera avdelningar som blir utan trots även vi nått målet som blev satt. Avdelningen jag är på fick en smörgåstårta som tack, säger en Northvolt-anställd till Norran.

undefined
Arkivbild. En person som arbetar på Northvolt är besviken över att anställda på hens avdelning fick nöja sig med en smörgåstårta – och blev utan presentkort.

– Det är inte så roligt när de går ut med pressmeddelanden om hur de vill belöna oss, men det stämmer inte, fortsätter personen som jobbar på avdelningen Upstream som har cirka 400 anställda.

Vad tycker du Northvolt ska göra?

– Jag vet inte riktigt, men vi blev väldigt besvikna och man tappar ju motivationen när ens arbete inte uppskattas av företaget.

Även på Norrans Facebooksida har saken diskuterats.

– Men ni ger inte gåvor till alla avdelningarna vilket är enormt ruttet, skriver en användare.

Sanna Bäckström, pressansvarig på Northvolt Ett, säger att presentkorten delats ut till anställda vid avdelningar som arbetar med battericellsproduktion. Premissen för kampanjen kommunicerades internt i början av året.

undefined
Sanna Bäckström, kommunikatör vid Northvolt Ett.

– Det är tråkigt om informationen om den här kampanjen inte setts av alla. Men vi har varit tydliga med att presentkorten skulle delas ut till de som arbetade med battericellsproduktionen eftersom vi sett förbättrade resultat och ökad produktionsvolym den senaste tiden, säger hon.

Seniora chefer, medlemmar i ledningsgruppen, konsulter och anställda i bemanningsföretag har inte heller prioriterats i kampanjen.

Alla utdelade presentkort har en värdesumma på 4 250 kronor, enligt Bäckström.

En anställd som blivit utan säger att det känns som att hen inte uppskattas av företaget. Vad tänker du om det?

– Det är beklagligt om man känner så och det är tråkigt om man inte tagit del av informationen om den här kampanjen. Men vi gör liknande initiativ regelbundet, och vi har fler roliga saker att se fram emot för alla som jobbar på siten, säger hon.

Sanna Bäckström lyfter att kampanjen även mötts av positiva reaktioner.

– Vi har fått bra feedback av många anställda och deras familjer, men också från det lokala näringslivet. Det är roligt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!