Megafonen får ny huvudägare – samma som Norran

Mediebolaget Norr Media AB, där Norran ingår, går nu in som huvudägare till gratistidningen Megafonen i Skellefteå. De nuvarande ägarna till Megafonen, Magnus Lindkvist och Peter Ziolkowski, fortsätter att driva verksamheten och behåller 49 procent av aktierna.

"Sebastian Sandsten, ekonomichef Norr Media, Peter Ziolkowski, delägare Megafonen, Mats Ehnbom, vd Norr Media, Magnus Lindkvist, delägare Megafonen.”

"Sebastian Sandsten, ekonomichef Norr Media, Peter Ziolkowski, delägare Megafonen, Mats Ehnbom, vd Norr Media, Magnus Lindkvist, delägare Megafonen.”

Foto: Jonas Nilsson/Megafonen

Skellefteå2021-09-30 10:00

– Vi älskar den här regionen och vill hela tiden växa för att kunna göra samhällsnytta. Vi har sett att Megafonen också rör sig åt samma håll och har samma samhällsbyggarambitioner, vilket inte är vanligt hos gratistidningar, säger Norr Medias vd Mats Ehnbom till Norran.

Han är imponerad över Megafonens utveckling. Tidigare i år tilldelades de utmärkelsen Årets Varumärke på Alvargalan.

– Som ny ägarpart ska vi göra allt för att bidra till att accelerera deras tillväxtresa. Megafonen har en mycket stor potential, inte minst med tanke på allt som händer i Skellefteå nu, berättar Mats.

Magnus Lindkvist är också nöjd över affären.

– Med Norr Media och NTM-koncernen, som är en stark och stabil delägare med stort mediekunnande, får vi ännu bättre förutsättningar att genomföra de satsningar som vi har planerat, säger Magnus Lindkvist.

Norr Media, som ingår i den stiftelseägda NTM-koncernen, äger sedan 2019 Norran i Skellefteå och ger också ut NSD, Norrbottens-Kuriren och Piteå-Tidningen med respektive digitala titlar samt Norrbottens Affärer och tidningen Extra.

– Både Megafonen och Norran är fantastiska lokala produkter som ska fortsätta att göra det de är bra på. Norran är idag faktiskt den starkaste lokaltidningen inom NTM-koncernen både vad gäller räckvidd och genomslag. Jag är mycket imponerad över deras utveckling både vad gäller det redaktionella och på säljsidan, konstaterar Mats Ehnbom.

Han betonar att både Norran och Megafonen ska fortsätta drivas som separata enheter och utvecklas självständigt.

– Det handlar ju om två helt olika produkter – Megafonen är en gratistidning och Norran en prenumererad dagstidning. De kompletterar varandra väldigt väl. Samarbete och samverkan kan självklart ske, men endast om det kan gynna våra kunder. Här kommer vi att arbeta fram en tydligare plan tillsammans, berättar Mats Ehnbom.

Megafonen har nyligen anställt en säljare och ska även anställa en ny journalist vid årsskiftet i samband med att ett antal utgivningar växlas upp från en till två gånger i månaden. Från och med då arbetar sex heltidsanställda i företaget.

Förutom tidningarna äger Norr Media även Tryck i Norrbotten, som nu också kommer att trycka Megafonen och Svensk hemleverans Norr som ska distribuera tidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!