Det 350 meter långa spårläggningståget lägger ut nytt spår mellan Gråberg och Myckle. Arbetet tar sig framåt med en hastighet om 1 kilometer om dagen och ska byta ut 15 kilometer räls.
Jonas Björkholm, projektledare på Trafikverket, berättar att bytet görs för att rälsen och balkarna som ligger har blivit gamla. Bytet ska råda bot på störningar och hastighetsnedsättningar som har plågat tågtrafiken ett tag.
– Det är gamla grejer, det är uttjänt. Det har varit hastighetsnedsättningar från 100 till 80 km/h här på grund av de slitna sliparna, säger han.
För att förhindra tågtrafiken från att påverkas görs bytet av rälsen innan tågen passerar. Det betyder att personalen måste flytta bort tåget och alla andra maskiner från spåret när de är klara för dagen. Personalen startar kl 05:00 på morgonen och varje minut räknas för att arbetet ska hinna bli klart i tid. Men trots de tidiga morgnarna och värmen är det något helt annat som skapar störst irritation.
– Knotten på morgnarna är det absolut värsta, säger Alexander Bäckman, produktionsledare på NRC Group.
Spårläggningståget som utför själva spårbytet åker på både gammal och ny räls samtidigt. Utbytet av spåren sker på löpande band. Maskinen lyfter upp det gamla spåret framför sig samtidigt som det nya läggs ner bakom.
Om två år upprepas allt igen, men då är det ballast (stenarna som håller rälsen på plats) som ska bytas ut.