Folkhälsomyndigheten har gått ut med nya riktlinjer till matbutikerna. Det handlar bland annat om att begränsa antalet kunder och se till att de håller avstånd till varandra exempelvis i köer.
Ica Maxi på Solbacken har redan vidtagit flera åtgärder för att minska risken för smittspridning i sin butik. De har satt upp skyltar och punkter på golvet i butiken med uppmaning om att hålla avstånd. Det finns markeringar för var man ska stå i kassorna för att inte vara för nära varandra. Kassörskorna har fått plexiglas som skydd. Leverantörer som är sjuka uppmanas på skyltar att inte komma in i butiken.
– Vi köpte dem från ett lokalt företag för att stötta, säger butikschef Patrik Nilsson.
Fick uppsving
Runt om i butiken finns det även handspritsstationer.
– Vi spritar också scannrar regelbundet. Dessutom har vi extra städning både för personal och kunder, säger han.
Något som verkligen fått ett uppsving enligt Patrik Nilsson är onlinebeställningarna, där man beställer mat på nätet och hämtar ut den i butiken.
– Vi har utökat möjligheterna att ta emot kunder där så att fler ska kunna beställa. Vi har även förändrat rutinerna vid utlämningen för att minska riskerna.
Brödet från det egna bageriet förpackas också för att inte ligga öppet och i restaurangen erbjuder de bara à la carte som take away.
De får riktlinjer centralt från Ica men har även skapat egna lokala riktlinjer för att minska risken för smittspridning i butiken.
– Vi har även daglig kontakt med Svensk handel om dessa frågor, säger Patrik Nilsson.
– Personalen har varit fantastisk i denna annorlunda vardag, tillägger han.
Öppnar tidigare
Coop jobbar intensivt med frågan.
– Det här är pågående och det kommer hela tiden nya saker som vi kan göra. Vi måste även anpassa åtgärderna efter varje enskild butik, säger Rebecca Göransson, kommunikatör på Coop.
Även de arbetar med skyltning och avståndsmarkeringar på golvet. En del butiker öppnar tidigare för riskgrupper eller ber dem göra sina köp tidigt på dagen, samtidigt som man uppmanar de som inte är i riskgrupper att handla senare.
– Vi vill sprida ut kunderna under dagen och vi har haft detta i en del mindre butiker redan innan kraven kom. De som har haft det säger att det har fungerat väl, säger hon.
De har strikta städrutiner och torkar flera gånger per dag av ytor som många kunder tar i.
Egen korg
Handsprit har varit svårt att få tag på ett tag men börjar nu komma in till butiker. På vissa butiker erbjuds handskar och även att man kan köpa en egen kundkorg, som man sedan kan ta hem.
– Det är främst i mindre butiker, säger Rebecca Göransson.
– Jag tycker att kunderna verkar ha väldigt bra koll på läget. De har förståelse. Många är också bra på att hålla avstånden utan påminnelse, tillägger hon.