Haverikommissionen uppmanar nu kommuner att undersöka hallbyggnader med liknande konstruktioner. Den 7 mars i år rasade halva taket på fyra år gamla Tarfalahallen i Kiruna. Skadorna på byggnaden blev omfattande.
Herikommission har inlett en utredning av orsaken till takraset. Utredningen är inte slutförd men kommissionen har identifierat säkerhetsrisker med takkonstruktionen. Enligt den är riskerna så allvarliga att det är "påkallat med en tidig anmälan till tillsynsmyndigheten" då det gäller hallar med ”låglutande tak”.
Kommissionens utredare Helena Arango Magnusson och Tomas Ojala poängterar att utredningen inte tar ställning i skuldfrågan. Det är försäkringsbolag och rättsväsende som har det ansvaret, utan de utreder orsaken till olyckan.
Takraset i Kiruna inträffade under extrema snöförhållanden. Den del av taket som fanns kvar efter raset bar på ett 80 centimeter djupt snötäcke samt ytterligare några centimeter is. Kommissionen gör inte bedömningen att det var snömängden som knäckte taket med hänvisning till att andra byggnader i området klarade att bära motsvarande snövikt utan anser att den sannolika förklaringen till takraset var en otillräcklig stabilisering av takkonstruktionen i kombination med snölast på taket.
Martinsons I Bygdsiljum som står bakom konstruktionen av takstolen. Företaget har varit delaktigt i utredningen och bland annat informerat om de kommuner liknande takkonstruktioner vid hallar.
Arango Magnusson tillägger att Martinsons inte arbetat ensamma med taken och de brister som kan ha uppstått utan ett företag kan ha monterat taket och ett annat levererat materialet.
Jesper Åkerlund, vd för Martinsons byggsystem, påpekar att det var en ovanligt stor snömängd på byggnaden när taket rasade.
– Det var ett extremt väderläge. I den anmälan Haverikommissionen skickar ut till kommunerna finns den informationen med. Det är inte roligt att hamna i en situation där en byggnad rasar, säger Jesper Åkerlund som efterlyser att bedömningen av raset bör handla om mer än konstruktionen.
Han nämner faktorer som bärplåt, montage, icke godkända åtgärder på stommen efter leverans och besiktning samt eventuella materialfel.
Martinsons kommer att delta i uppföljningen av Statens Haverikommissions utredning.
Kerstin Eriksson/Västerbottens-Kuriren