Maria Broman: "Ett premiumhotell är avgörande"

Vilka möjligheter skapar den växande besöksnäringen? Norran möter Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, för ett samtal om hur destinationen utvecklas.

Norran träffar Maria Broman vid Vitbergets nya dragplåster Skellefteå Bike Arena, Skandinaviens största cykelpark som lockat många besökare i sommar. "Vi behöver nya nischade besöksmål", säger hon.

Norran träffar Maria Broman vid Vitbergets nya dragplåster Skellefteå Bike Arena, Skandinaviens största cykelpark som lockat många besökare i sommar. "Vi behöver nya nischade besöksmål", säger hon.

Foto: Helena Strömbro Ershag

Skellefteå2020-08-22 09:00

Första gången Maria Broman besökte Skellefteå hittade hon inte ens en uteservering. Idag kan hon konstatera att det ser betydligt bättre ut. 

– Det är helt fantastiskt att få jobba med samhällsutveckling och vara med om allt som händer nu. Jag älskar alla byggkranar! Nya mötesplatser där fin design kan kombineras med kommersiell verksamhet gör oss ännu mer attraktiva. 

Maria är vd för Visit Skellefteå – destinationsbolaget som ägs till 49 procent av Skellefteå kommun och 51 procent av medlemsföretag inom framförallt turism och handel. Arbetet kretsar kring handel- och stadskärneutveckling, att stärka Skellefteå som besöksmål och få hit evenemang och kongresser. En viktig del är marknadsföring genom olika samarbeten och kampanjer. 

– Vi säljer hela destinationen, aldrig en enskild anläggning. Men vi måste ha modet att lyfta fram erbjudanden hos våra anläggningar, restauranger eller besöksmål som stärker attraktiviteten och kan locka inresande. 

– Balansen kan vara svår, eftersom vi är medlemsägda, men vi försöker visa att alla är del i ett större pussel. Reser människor hit för att gå på en fin restaurang och bor över så kommer de också att äta en pizza, ta en fika och shoppa, och då gynnar det alla. 

Visit Skellefteås tio medarbetare driver dels Skellefteå Turistcenter och Skellefteå Convention Bureau, men stöttar också de omkring 230 medlemsföretagen med affärsutveckling och lobbyarbete i gemensamma frågor. Medlemsantalet har nästan fördubblats på de fem år som Maria har varit med.

– Många av våra medlemmar är små och behöver vara här och nu för att ta hand om sina gäster och fixa vardagen, så vi har en viktig roll i att hjälpa till med omvärldsbevakning och coacha i hur de till exempel kan jobba med sociala medier. Vi finns också om de vill bolla idéer eller bara ha någon att prata med, säger Maria.

I vår har det varit en hel del terapeutiska samtal, berättar hon. Corona har slagit hårt mot besöksnäringen. Men Skellefteå har ändå klarat sig relativt bra. Flera handelsföretag som drabbades hårt i början har kommit på fötter igen. Skellefteå har faktiskt en ovanligt stark centrumhandel. Fortfarande sker över 40 procent av den totala handelsomsättningen i stadskärnan, vilket exempelvis kan jämföras med Sundsvalls 16 procent. Det är en medveten satsning där Skellefteå har valt att inte ha något externt handelsområde med galleria. 

Besöksnäringen har också växt snabbt. De senaste tio åren har omsättningen där ökat med nästan 60 procent och gästnätterna likaså, trots att Skellefteå inte fått något nytt hotell sedan Scandic 1989. 

– Vi ser en stor potential framåt och allt pekar på att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta efter Corona, men kanske delvis på ett annat sätt. Mötesindustrin tror jag kommer att förändras i grunden. Där gäller det för våra anläggningar att bättre kunna kombinera fysiska och digitala möten. Upplevelser blir ännu viktigare – vi kommer att välja de tillfällen då vi väl träffas med mer omsorg, och då vill vi ha bra kvalitet, säger Maria.

– Man ska också komma ihåg att de viktigaste kundgrupperna för flesta företag finns regionalt. I sommar har många hemestrat och fått upp ögonen för hur mycket det finns att se och göra här. Jag tror att vi kommer att vilja fortsätta upptäcka saker i vårt närområde.

En utmaning för arbetet med turismen är annars att Skellefteå saknar den givna reseanledningen. Vi har inget Astrid Lindgrens värld, Icehotel eller Kolmården, utan snarare en bredd av erbjudanden. Där spelar evenemangen en viktig roll för attraktionskraften, liksom värdskapet där Skellefteå rankas högt. 

– Kulturhuset kommer att utveckla Skellefteå enormt både som kultur- och nöjesdestination, men också på mötessidan. Vi får dessutom ett premiumhotell som är avgörande för att vi ska kunna hävda oss som weekenddestination. 

Trenderna inom turism ser också ut att gå vår väg. 

– Hållbarhet är jättestort, och naturupplevelser. Det ska vara småskaligt och mer unikt, och gärna ett lärande i det. Här har vi fantastiska besöksmål som till exempel Pite-Rönnskär, Bjuröklubb och Kalvträsk, och hela Vitbergsområdet med cykling, vandring och skidåkning väldigt stadsnära. Vi är jätteglada över nya besöksmål som Skellefteå Bike Arena, som kan få en nischad målgrupp att resa hit. Sen finns det stor potential till säsongsförlängning. Vi vill få fler att upptäcka vintern här! 

Maria Broman

Roll: Vd för Visit Skellefteå AB sedan 2014. Utbildad jägmästare och lärare och har tidigare varit studierektor på Medlefors och vd för Stiftsgården.

Övriga engagemang: Styrelseuppdrag i Norra Skog och Norra Västerbotten Förvaltning.

Familj: Maken Olof, två utflugna barn och pointern Malte.

Favoritplats i Skellefteå: "Bjuröklubb! Det är få ställen i Sverige där man kan åka bil nästan ända fram till det yttersta skäret. Det är så mycket frihet att vara där. Jag älskar det!"

Karta: Skellefteå Bike Arena
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!