Många unga i Skellefteå har dömts för trafikbrott

Flera unga Skelleftebor har på senare tid ställts inför rätta för misstänkta trafikbrott. Men åklagarna och domstolen har inte alltid varit överens om styrkan i bevisningen. ”Som polis har man på näthinnan de svåra trafikolyckor som kan inträffa”, påpekar Skelleftepolisen Peter Enmark.

Han ser följderna av trafikbrotten. Polisen Peter Enmark i Skellefteå påpekar att han och kollegorna regelbundet har svåra trafikolyckor på näthinnan, inte minst när det gäller unga förare. Många Skellefteungdomar har på senare tid varit föremål för rättsliga prövningar i tingsrätten när det gäller misstänkta trafikbrott.

Han ser följderna av trafikbrotten. Polisen Peter Enmark i Skellefteå påpekar att han och kollegorna regelbundet har svåra trafikolyckor på näthinnan, inte minst när det gäller unga förare. Många Skellefteungdomar har på senare tid varit föremål för rättsliga prövningar i tingsrätten när det gäller misstänkta trafikbrott.

Foto: Hans Berggren

Skellefteå2024-03-03 19:00

En genomgång som Norran gjort visar att det hållits flera rättsliga prövningar vid Skellefteå tingsrätt de senaste månaderna som gäller brottsmisstankar mot unga personer under 20 år, varav flera är runt 16-17 år.

Förutom att det förekommer flera åtal som gäller narkotikabrott – eget bruk och mindre innehav av droger – så dominerar just åtalspunkter om olika slags trafikbrott, främst olovliga körningar.

Här följer ett urval av åtal och domar på senare tid, där de åtalade ungdomarna både friats och fällts för brott.

Rattfylleri och olovlig körning:

16-åringen dömdes den 2 november av Skellefteå tingsrätt för nämnda brott, däremot frikändes han från misstanken om vårdslöshet i trafik i samband med två händelser under 2023. Påföljden blev ungdomsvård.

undefined
Ständiga poliskontroller. Från Skelleftepolisens håll påpekas att gångna sommaren i Skellefteå var lugnare än tidigare kring böter för att spela för hög musik eller att det varit stora samlingar med fordon. ”En förklaring kan vara att vi har varit väldigt aktiva mot den här gruppen förare och de samlingsplatser som uppstått”, säger polisen Peter Enmark.

Den olovliga körningen handlade om att 16-åringen kört en a-traktor som var ändrad på ett sådant sätt att fordonet inte längre var att anses som en A-traktor utan som en personbil, påpekas i domen.

När det gäller rattfylleriet döms pojken för att han flyttat A-traktorn mellan två bensinpumpar vid en bensinstation i Skellefteå, en sträcka på några meter.

”Även om bilen bara flyttats en kort sträcka är det ändå att bedöma som ett förande av bilen. Han har fört bilen trots att han visst om att han druckit alkohol före han gjord det”, står det i domen.

Däremot frias han från åtalspunkten om vårdslöshet i trafik, vilket också 16-åringen förnekade ansvar för.

– Han har framfört en personbil ändrar till A-traktor i hög hastighet, 100-110 kilometer i timmen, med fem obältade passagerare i fordonet. Han orsakade den trafikfarliga situationen genom att ta en medveten risk eller på annat sätt allvarligt brista i den uppmärksamhet som krävts för att minska riskerna för en trafikolycka, var åklagare Anna Nilssons uppfattning.

undefined
Polisen i Skellefteå har på senare tid utrett ett stort antal misstänkta trafikbrott, där det handlar om unga personer som ska ha begått olika slags lagöverträdelser.

Tingsrätten delade inte åklagarens uppfattning.

Ur domen:

”Utöver att han kört ett fordon, som han saknade behörighet till, i uppåt 100-110 km/h och att hans passagerare var obältade så har det inte framkommit några omständigheter kring själva körningen som gör att det finns anledning att se på hans handlande som ett medvetet risktagande som varit vårdslöst i egentlig mening. Han ska därför frikännas.”

Skelleftepolisen Peter Enmark, som har ett ansvar för trafikarbetet inom lokalpolisområde Skellefteå, säger om detta:

– Det har varit lite svävande och inte alltid helt klart hur vårdslöshet i trafik, i den här typen av fall, rättsligt kommer att bedömas: allt från hur hög hastigheten är till typ av väg. Men jag har förståelse för att såväl den enskilde polisen upprättar en anmälan om vårdslöshet i trafik som att åklagare väcker åtal för den här typen av händelser.

undefined
Polisen Peter Enmark påpekar, utifrån ett mänskligt perspektiv, att man som polis bär med sig de fruktansvärda trafikolyckor som förekommit i Sverige då unga personer fått sätta livet till vid olyckor med A-traktorer och mopedbilar.

Både polis och åklagare tycker att enbart körsättet – över 100 kilometer i timmen med en a-traktor med obältade passagerare – är vårdslöshet i trafik, att han är en potentiell risktagare?

– De här förarna har aldrig rätt att köra ett en A-traktor eller mopedbil snabbare än 45 kilometer i timmen. En del av lagstiftningen handlar om höga farter, och det är försvårande att köra på det här sättet. Det handlar om omdöme och förpliktelser när man sätter sig i ett fordon, där man dessutom väljer att skjutsa andra personer. A-traktorn har ju dessutom fått bälteskrav från i somras, svarar Peter Enmark.

Olovlig körning:

En 15-årig flicka dömdes i höstas för olovlig körning. Påföljden blev ungdomsvård utifrån att hon är under 18 år (brottet innebär vanligtvis ett bötesstraff).

Flickan har berättat att hon körde A-traktorn, trots att hon visste att hon inte fick göra det, från en bensinstation.

– Orsaken var att de övriga hade druckit alkohol, tillade flickan.

undefined
Från åklagarhåll påpekas att föräldrar eller vårdnadshavare, som känner till att den unge exempelvis kör en trimmad A-traktor eller moped, kan dömas för tillåtande av olovlig körning. ”Vi har märkt de senaste åren att vi haft många ärenden som gällt A-traktorer och mopeder”, säger Andreas Nyberg (Arkivbild).

Olovlig körning:

En 18-åring har dömts för en olovlig körning från i somras. Påföljden blev 30 dagsböter (den lägsta nivån på dagsböter).

Detta efter att han kört en moped som, visade polisens tekniska undersökningen, ändrats så den gick att köra fortare och därför var att lassa som en motorcykel. 18-åringen medger gärningen och att han ”haft uppsåt till att mopeden var manipulerad”.

Olovlig körning och tillåtande av olovlig körning:

En flicka i övre tonåren dömdes strax före jul för olovlig körning, att hon i höstas kört person utan att ha rätt till detta. Påföljden blev 30 dagsböter.

Även mamman döms för brott, att hon tillåtit den olovliga körningen. Båda medgav händelsen men invände att det handlat om övningskörning, men åklagarens uppgifter motbevisade dessa påståenden.

undefined
Både poliser och personal från Räddningstjänsten kan vittna om det påfrestande med arbetet vid trafikolyckor, inte minst när unga personer är inblandade.

Friande dom, olovlig körning:

En tonårspojke friades i november från åtalet om olovlig körning. Åklagare Anna Nilsson hade en annan uppfattning, att pojken skulle dömas för att han hade kört en moped, klass 1, som ändrats till en motorcykel.

När mopeden köptes hade familjen fått uppfattningen från säljaren att det var ”en laglig moped”.

Ur den friande domen, förklaringen till att pojken frikänns:

”Det kan inte anses visat att det funnits så tydliga tecken på avgassystemet att det skulle ha lett till att han haft skäl att misstänka att det varit manipulerat.” 

Friande dom, olovlig körning (oenig tingsrätt):

Det var i somras som tonårspojken stoppades av polisen när han körde en A-traktor.

– Fordonet var manipulerat på ett sådant sätt att det var att klassa som en personbil, vilket han inte hade behörighet att köra med sitt AM-körtkort, var åklagaren Anna Nilssons uppfattning.

Men pojken, som berättade att han trodde att han köpt en laglig A-traktor, friades av en oenig tingsrätt (rättens ordförande ville fälla).

undefined
Andreas Nyberg berättar att det finns flera val en åklagare kan göra när en ung person begår ett mängdbrott, exempelvis i trafiken eller en stöld: ”Det kan handla om en så kallad straffvarning när det är en ung och ostraffad person, eller nästa steg ett strafföreläggande om brottet är erkänt. Därefter blir det aktuellt med att väcka åtal och det hålls en rättegång”.

Polisen Peter Enmark påpekar, utifrån ett mänskligt perspektiv, att man som polis bär med sig de fruktansvärda trafikolyckor som förekommit i Sverige då unga personer fått sätta livet till vid olyckor med A-traktorer och mopedbilar:

– Det är uppenbart för alla oss, som jobbar i den miljön, att ingen vill komma till en olycksplats och se svårt skadade. Den mänskliga faktorn är en del av trafikolyckorna där hög hastighet och rattonykterhet är bidragande orsaker. Att få ned skadade och döda i trafiken är ett av polisens huvuduppdrag.

Åklagare Andreas Nyberg understryker utifrån arbetet med unga lagöverträdare:

– Föräldrar eller vårdnadshavare, som känner till att den unge exempelvis kör en trimmad A-traktor eller moped, kan dömas för tillåtande av olovlig körning. Vi har märkt de senaste åren att vi haft många ärenden som gällt A-traktorer och mopeder.

Peter Enmark/föräldrarna

– Det är lätt att bli distraherad av de unga: de vill mycket och kan vara svåra och kontrollera som vuxen. Men jag menar att man som föräldrar, så långt det går, ska intressera sig för sitt barns fordon; hur det fungerar, ställa frågor och gärna ta en provtur.

– Man får inte acceptera brister, dålig eller ingen belysning, att fordonet är manipulerat och går för fort eller dåliga bälten. Detta skulle man ju inte acceptera när det gäller den egna bilen. Och de bilder vi poliser har på näthinnan om hur illa det kan gå i trafiken, ja, det värsta som kan hända, är också något som föräldrar ska tänka på, tillägger Peter Enmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!