På Tesla Battery Day presenterade Teslas vd Elon Musk hur de arbetar med utvecklingen av ett nytt batterikoncept i samarbete med det kinesiska företaget Catl.
– Vi har goda diskussioner med Tesla men inget etablerat samarbete, berättar Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt för Norran.
Tanken är att Teslas nya batteri, som ska klara drygt 160 000 mil, gör det möjligt att producera elbilar i samma prisklass som bensinfordon. Tesla räknar med att den nya tekniken kommer att minska kostnaden för batterierna med 56 procent.
I batteriets katoder kan man ha låga halter av kobolt eller helt och hållet frångå kobolt. Istället används nickel.
– Detta ligger helt i linje med hur vi tänker. Tidigare bestod batterierna till en tredjedel av kobolt. Nuvarande generation är nere på en tiondel och detta kommer att minska ytterligare, berättar Jesper Wigardt.
Tesla förväntas använda tekniken ”cell-to-pack”, som har utvecklats av Catl. Detta förenklade sätt att packa batterier bidrar till en lägre vikt. Att Tesla skulle göra batterierna till en integrerad del av bilarnas bottenplatta har mötts av skepsis av många. Men Elon Musk konstaterar att man under årens lopp sett att det är ytterst få enstaka battericeller som behöver bytas.
Teslas batteri ska redan i år eller i början av nästa år lanseras i Model 3 på den kinesiska marknaden.
Tesla bygger nu egna fabriker för batteriproduktionen för att få ner kostnaderna. Här har de förenklat tillverkningen. Tesla har inspirerats av tryckeribranschen och buteljeringsindustrin för att öka produktionstakten med en ständigt rullande höghastighetsproduktionslina. Monteringen har också förenklats eftersom man låtit batteriet bli en del av konstruktionen i bilen. De har även reducerat antalet processteg och antal kemikalier som används under processen. De hade nämligen sett att det fanns onödiga processteg i sin nuvarande fabrik som bara bestod av att förflytta material mellan tillverkningsmaskinerna eller mellan olika fabriker.
– Teslas ideologi påminner mycket om vår produktion där vi också tagit ett holistiskt grepp kring värdekedjan och tillverkningen, avslutar Jesper Wigardt.
Planen är att Teslas tillverkning ska ske i ”tera-fabriker” som är 30 gånger större än Teslas nuvarande Gigafactory i Nevada.